App för hälsotips vann Hälsans nya verktygs pris vid hackathon

En app som ger individuella och preventiva hälsotips – idén vann Hälsans nya verktygs pris vid East Sweden Hack som gick av stapeln i Mjärdevi i Linköping under helgen. Priset består av 20 000 kr samt coachning för att idén ska bli verklighet.

Under East Sweden Hack, som initierats av Skill, deltog 20 lag med målet att skapa nytänkande appar och webbapplikationer.

­– Vi är imponerade av den kreativitet som fanns på East Sweden Hack. Det kom fram bra och innovativa idéer inom hälsoområdet, säger Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg.

I kategorin hälsa delade innovationsmiljön Hälsans nya verktyg ut sitt pris ”E-health goes East” för andra året i rad. Under hela helgen arbetade de olika lagen, som bestod av både studenter och företag, med sina olika bidrag. I bedömningen av tävlingsbidragen utgick Hälsans nya verktyg bland annat från kriterierna kvalitet och funktionalitet, originalitet och innovation samt användbarhet och kreativitet.

– Ett av de viktigaste kriterierna från vår sida var att idén skulle gå att kommersialiseras, säger Mona Jonsson.

Det vinnande bidraget ”Hälsotipsaren” kom från Alexander Tuttle, Thomas Wreiner, Joackim Pennerup och Niclas Åström.

– Vi vill skapa en plattform som gör det enkelt för människor att anonymt prenumerera på skräddarsydda och preventiva hälsotips författade av legitimerad sjukvårdspersonal, sade laget i sin presentation av idén.

Minskad vårdkostnad genom prevention
Idén bygger på en app som ska kunna ge relevant hälsoinformation och förebyggande tips till användaren utifrån dennes behov, omgivning och tidpunkt.

– Till exempel kan vi vid hög utomhustemperatur skicka ut en påminnelse till diabetiker att hålla ett vakande öga på sina insulinsprutors temperatur. Vinsten för samhället blir en minskad vårdkostnad genom prevention, förklarade laget.

Förutom prissumman på 20 000 kronor ställer nu Hälsans nya verktyg upp med att coacha laget för att deras idé ska bli kunna bli en produkt som kommersialiseras.

– Detta är en idé som ligger helt rätt i tiden. Vi står inför en hälsoutmaning i världen och det blir allt viktigare att själv ta ansvar för sin hälsa. Som individ kan jag göra mycket för att undvika sjukdom och påverka min hälsa, säger Mona Jonsson.

– Hälsotipsaren har potential att bidra till att lösa denna hälsoutmaning. Lösningen ger individuella hälsotips i realtid, är proaktiv och gynnar samarbete mellan vården och patienten, avslutar Mona Jonsson.

För mer information kontakta:
Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg
mona.jonsson@halsansnyaverktyg.se

Camilla Neve, kommunikatör, Hälsans nya verktyg
camilla.neve@halsansnyaverktyg.se

• Östergötland

Antalet äldre blir fler - det ställer nya krav på samhället. Hälsans nya verktyg stimulerar och stöttar nya idéer och ny teknik för att möta åldrandets effekter och möjligheter. Tillsammans med andra innovationsstödjande aktörer arbetar vi främst med mobila lösningar baserade på informations- och kommunikationsteknik. Den koordinerande verksamheten finansieras av Vinnova, Linköpings och Norrköpings kommun, Linköpings universitet samt Landstinget i Östergötland.

Cecilia Backlund

Presskontakt Kommunikatör, Hälsans nya verktyg 0730705109