Fler elkonsumenter gör aktiva val av elavtal

När du som elkonsument flyttar in i en ny bostad, eller ditt elavtal löpt ut och du inte gör ett aktivt val av elleverantör, får du automatiskt ett så kallat anvisningspris. Enkelt och smidigt kan tyckas, men det blir oftast en dyr affär i längden.

Hos Fyrfasen Energi har man på senare tid sett en positiv trend vad gäller att göra ett aktivt val av elavtal. På fem månader har antalet kunder med anvisningspris sjunkit med 40 %. Det är ett resultat av en stor satsning som gjorts för att informera och aktivera Fyrfasens kunder till att teckna ett avtal med bättre villkor.

– Vi har jobbat hårt för att nå ut till våra kunder som inte gjort ett aktivt val av elavtal. Och vi är oerhört nöjda med resultatet så här långt. Men arbetet är inte slut, vi kommer att fortsätta bearbeta våra kunder till att göra aktiva val av elavtal, säger Cecilia Norberg vd Fyrfasen Energi.

Elavtal är generellt sett en lågintresseprodukt som människor inte lägger mycket tid på att fundera kring. Men enligt Cecilia Norberg finns det både kronor och koldioxidutsläpp att spara.

– Genom att lägga några minuter på att se över dina möjligheter kan du som kund spara pengar, men det finns andra värden i att göra ett aktivt val. Vill du ta ditt miljöengagemang vidare och bidra till omställningen till förnybar energiproduktion så gör du alla gånger bäst i att teckna ett elavtal märkt med kvalitetssäkringar som Bra Miljöval eller ursprungsmärkning från förnybara energikällor, avslutar Cecilia Norberg.

Fakta anvisningspriser
Ett anvisningspris, tidigare kallat tillsvidarepris, får du automatiskt om du inte gjort ett aktivt val av elavtal. Det gäller även när du flyttar eftersom elavtalen normalt inte flyttar med dig. Anvisningspriset är oftast dyrt i längden. Därför bör du i samband med en flytt göra ett aktivt val av elavtal för att slippa anvisningspris.

• elavtal

Cecilia Norberg