Fyrfasen Energi breddar sin styrelsekompetens

Under Fyrfasen Energis bolagsstämma i fredags valdes Henrik Granström in som ledamot i styrelsen. Ett externt tillskott med värdefull kompetens och fina erfarenheter för bolaget, vilket ingår i en bransch som står inför stora förändringar.

Henrik Granström har varit verksam inom Norden och Baltikum i Stronghold-koncernen sedan 2002. Under sina 16 år som delägare och anställd i koncernen har han bl a varit Vice Koncernchef samt VD i både fastighetsrådgivningsbolaget Newsec och på web-analysföretaget Datscha. Han började sin karriär som konsult hos McKinsey & Company, ett konsultföretag inom strategi och management.

Henrik är gift, har 4 barn och flyttade för 2,5 år sedan från Sollentuna till Ramundberget. Det perfekta stället att utöva sitt stora fritidsintresse längdskidåkning på. Han har åkt Vasaloppet ett antal gånger, gjort svenska klassikern 2 gånger och åkt en av världens tuffaste skidtävlingar ”Nordenskiöldsloppet” på 22 mil – 2 gånger. Den snöfria tiden på året blir det mest cykling, löpning och lite rullskidor. Han säger själv att han antingen gör saker ordentligt och fullt ut eller inte alls.

I arbetslivet beskriver han sig själv som analytisk, pålitlig och lugn samt att han har lätt för att jobba med olika personlighetstyper från varierande yrkesgrupper.

Henrik har många års erfarenhet från aktivt styrelsearbete, både som ledamot, ordförande och som VD där man jobbar på uppdrag av en styrelse. Han har förmågan att tänka långsiktigt och samtidigt förstå det dagliga operativa arbetet. En av hans styrkor är uthållighet; att kunna fokusera långsiktigt i både gynnsamma och mer kritiska situationer för bolaget.

Vad känner du att du kan tillföra Fyrfasen?

Att välja in någon extern med erfarenhet från andra branscher och som kan bidra med nya metoder fortsätter han. El- och kraftbranschen lockar honom, här vill han bidra med perspektiv och påverka framtiden inom förnybar energi.

− ”Det är en intressant bransch där det kommer hända mycket, säger Henrik”.

Vad blir den största utmaningen och möjligheten för dig?

− ”Det är en utmaning att komma in som ny när alla varit med så länge, här har jag inte historiken. Det finns stora möjligheter med nya perspektiv från helt andra och närbesläktade områden, säger Henrik”.

Med ett stort intresse för teknik, där han även sitter i styrelsen för ett IT-bolag och ett bolag inom fordonspooler med elbilar finns säkert synergier att ta till vara på, fortsätter han.

Cecilia Norberg, VD på Fyrfasen Energi, kommenterar valet av styrelseledamot:

− ”Det blir ett mycket bra tillskott för Fyrfasen Energi att få in Henrik i styrelsen. Just nu sker stora förändringar i energibranschen där det ges fina möjligheter att utveckla verksamheten om man har med sig rätt folk. Henrik har med sig kompetens och erfarenheter som passar oss väl och kommer att göra skillnad för utvecklingen av bolaget. Vi är också glada över att hitta den kompetensen lokalt i Härjedalen”.

• energi