Drömverkstan flyttar in på Stallbacken

Vinterns största hästfest - Sweden International Horse Show - står nu inför dörren. Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) finns på plats tillsammans med ett antal avelsorganisationer i montern ”Drömverkstan” presented by Horses made in Sweden. Besökarna kommer kunna lära sig allt om blommor och bin i hästhagen, tävla och såklart vinna fina priser.

I montern ”Drömverkstan” presented by Horses made in Sweden samarbetar HNS med avelsorgansationerna Svensk Travsport, Swedish Warmblood, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundets Stiftelse för Avel och Svensk Galopp samt branschorganisationen LRF Häst. I ”Drömverkstan” presenteras resan från dröm till verklighet, när uppfödare väljer hingst eller sto att avla på och därefter hela vägen fram till nyfödda föl - Horses made in Sweden.

Horses made in Sweden är en gemensam satsning för att stimulera svensk avel och uppfödning. Målet är att i förlängningen se till att vi även har en fortsatt livskraftig svensk hästnäring där hållbara och sunda hästar från Sverige är basen.

- Horses made in Sweden kom till för att kraftsamla kring den svenska hästen. Vi har under flera år sett en avel som varit under hård press bland annat på grund av en kraftigt ökad import från Europa. Årets betäckningssiffror ser dock positiva ut för i princip alla raser och det visar att vårt arbete ger effekt. Svenska hästar bidrar inte bara till vår hästnäring, de håller landskapen öppna och bidrar till en levande landsbygd, säger Karolina Lagerlund HNS.

Fakta:

”Drömverkstan” presented by Horses made in Sweden finns på Stallbacken, monter U:05.

Karolina Lagerlund, verksamhetssamordnare HNS

E-post: karolina.lagerlund@nshorse.se