Framtidsspanarna: Unga ledartalanger – redo att göra skillnad

Framtidsspanarna - en skara ambitiösa, talangfulla och engagerade ungdomar med en stor, stark drivkraft gemensam: kärleken till hästen. Den 9 juni på Strömsholm, är det dags för diplomutdelning för de 14 ledartalangerna som under 2012 genomgick ett utbildningsprogram inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning.

Är du nyfiken på att möta framtidens ledare inom hästnäringen? Kom då till Nationaldagstävlingarna på Strömsholm söndag den 9 juni när det blir diplomutdelning för hästnäringens Framtidsspanare.

Det var ett gäng tjejer och killar från vitt skilda delar av hästnäringen som identifierades som framtida ledartalanger och som nominerades av sina respektive organisationer för att under 2012 ingå i projektet Framtidsspanarna. Ett drygt år senare har de alla både mer utbildning i bagaget och ett värdefullt nätverk för framtiden. Flera har redan växlat upp sitt ideella engagemang, bland annat sitter My Kolskog som ny ordförande i Svenska Islandshästförbundets ungdomssektion och inte mindre än tre framtidsspanare finns representerade i sina organisationers styrelser. Irene Gidmark är ungdomsrepresentant i Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté:
– Kan man få för mycket häst? Jag tror inte - jag vet att man inte kan få det. Kan man göra skillnad om man vill? Jag tror inte - jag vet att man kan det! Kan jag, så kan alla, säger Irene Gidmark.

Malin Gustafsson blev nu i maj vald till ny ordförande i Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion, vilket även innebär plats i förbundsstyrelsen.
– Jag är övertygad om att jag inte är unik, och jag är övertygad om att fler kan hoppa på tåg som tar dem på en liknande resa. För mig har det handlat om att jag fått förtroende, sett och tagit vara på möjligheter, samt haft människor som trott på och stöttat mig, berättar Malin.

En tredje som blivit sedd och fått förtroende är Rebecka Persson som blev smått historisk när hon i våras adjungerades in i Svensk Travsports styrelse, en styrelse som aldrig tidigare har haft unga representerade.
– I grund och botten brinner jag för hästen och tävlingsverksamheten, men i och med att jag tagit del av så många delar av travsporten så har mitt intresse för helheten växt och jag vill verkligen att fler får chansen att upptäcka vår fantastiska sport, säger Rebecka. Malin och Rebecka är två av flera av framtidsspanare som parallellt med sitt hästintresse satsar på en karriär utanför stallet.

Sofie Carlsson (Svensk Galopp) ska bli sjukgymnast, men jobbar på lediga stunder med galoppen, den del av hästsektorn som hennes hjärta dunkar lite extra för. Några av de andra framtidsspanarna kryddar sitt hästintresse med fördjupade specialkunskaper inom området. Anni Viola Jarhult (Svenska Hästavelsförbundet) och Irene Gidmark har precis avslutat kuskutbildningen på Strömsholm, Helena Ståhl (Svensk Travsport) är på god väg att bli diplomerad hästmassör och därtill bloggar hon om sina egentränade hästar och jobbar heltid som hästskötare. Oscar Eriksson (Svenska Ridsportförbundet) avvaktar studenten och efter den blir det sannolikt flytt till Belgien och en fortsatt elitsatsning inom fälttävlan. Den andre killen i gänget, Joakim Gullberg (Svenska Hästavelsförbundet), har ambitiösa planer för rasen New Forest – både när det gäller hingstarna i stallet, och sitt ideella engagemang i rasföreningen. Även Johanna Fagerström (Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté) har i första hand en ras för ögonen - men föremål för hennes vilja att göra skillnad, är fjordhästarna.

Vad? Framtidsspanarnas diplomutdelning
Var? Hoppbanan på Strömsholm under Nationaldagstävlingarna
När? Söndag den 9 juni cirka kl. 11

Fakta om  projektet Framtidsspanarna:
Framtidsspanarna är 14 ungdomar som nominerats av organisationerna inom Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Under 2012 har Framtidsspanarna att rustas för att kunna ta plats inom den egna organisationen som organisationsledare. Här kan du läsa mer om de frågor som Framtidsspanarna brinner för www.facebook.com/gorskillnad Framtidsspanarna är ett projekt inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Satsningen finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar 2013.

Anahita Arai, ansvarig för Hästnäringens Ungdomssatsning,
HNS Mobil: 070-527 20 12

Malin Gustafsson, Framtidsspanare
E-post: malincg@gmail.com