HästHalland på frammarsch

Några av landets mest framgångsrika hästföretagare bor i Halland och för hästnäringen är regionen mycket attraktiv. I den nypublicerade boken Hästen i kommunen - betyder mer än du tror finns handfasta tips till politiker, tjänstemän och företagare som vill arbeta aktivt för att förbättra villkoren för hästnäringen och samtidigt locka fler företagare till regionen.

I Halland finns det idag cirka 12 000 hästar, vilket gör den till en av de mer hästtäta regionerna i Sverige. Totalt finns det minst 420 företag i hästnäringen i regionen och antalet hästgårdar ökar i länet. Bra priser och mycket mark gör att hästgårdarna blir allt fler i Halland. Bara sedan 2001 har antalet hästgårdar ökat med 30 procent i Laholms kommun.

- Halland är en växande marknad för hästnäringen. Den årliga omsättningen inom hästnäringen i vår region uppskattas till 450 miljoner kronor och antalet anställda är många. Var tionde häst i länet genererar ett arbetstillfälle inberäknat alla kringverksamheter, säger Elisabeth Falkhaven från HästHalland, Hushållningssällskapet i Halland.

Genom Hushållningssällskapet och samverkansforumet HästHalland samlas information och kunskap gällande hästnäringen i länet och det finns många framgångsrika exempel på hur näringen utvecklats i regionen. Elisabeth Falkhaven ger en kort summering av alla de projekt som är på gång.

- Förutom att vi i länet haft 2008 års vinstrikaste V75-tränare Kari Lähdekorpi och Årets företagare Marjaana Alaviuhkola från Hallands Djursjukhus händer det mycket spännande. Bland annat tänker Åby Travsällskap tillsammans med Accresco AB att bygga en träningsanläggning utanför Kungsbacka och även starta verksamhet för att utvinna energi ur hästgödsel. Dessutom finns, på samma anläggning, planer för en hästklinik och en utökad ungdomsverksamhet. Kreativiteten och engagemanget för hästen är verkligen på topp.

På bara 30 år har antalet hästar i Sverige ökat från 70 000 till närmare 300 000. Hästens comeback i Sverige har gjort oss till det näst hästtätaste landet i Europa, med 31 hästar per 1 000 invånare. Hästnäringen skapar en total samhällsekonomisk omsättning på ca 45 miljarder och genererar totalt omkring 28000 heltidsjobb om året.

Hästen och hästnäringen har vid sidan av de samhällsekonomiska siffrorna andra värden som inte är så lätta att kvantifiera. Hästen bidrar även till en bättre folkhälsa och en meningsfull fritid för många, framför allt unga flickor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

Elisabeth Falkhaven, HästHalland, Hushållningssällskapet i Halland.
E-post: elisabeth.falkhaven@hs.halland.net

• hästhalland