Ny kommitté för att utveckla arbetsmarknaden inom hästnäringen

En mer attraktiv arbetsmarknad. Det har hästnäringen som mål. Nu förstärks det arbetet genom skapandet av Hästnäringens Arbetsmarknadskommitté. Kommittén har bildats genom beslut i styrelsen för Hästnäringens Nationella Stiftels, HNS.

Kommittén ska verka för att arbetet mot den gemensamma målbilden och värdegrunden för arbetsmarknad och företagande kommer igång och förankras samt att åtgärder och arbetssätt för att uppfylla dessa tas fram.
– Ett uppdrag som jag ser är väldigt betydelsefullt om vi inom hästnäringen vill tas på allvar. Att vara en viktig part på arbetsmarknaden kräver ansvarstagande på olika sätt, säger Marie Hallander Larsson, ordförande i den nyskapade arbetsmarknadskommittén.

Ett viktigt område är att skapa engagemang och opinion kring arbetsmarknadsfrågorna och vid behov också driva dessa frågor gentemot exempelvis myndigheter.
– För att få till stånd förändringar som gynnar hästnäringen och förenklar förutsättningarna för hästföretagande är det viktigt att också öka fokus kring de villkor som gäller för människor som arbetar i näringen. Genom kommittén kan hästnäringen arbeta samlat kring arbetsmarknadsfrågor som till stora delar är av likartat intresse för hela branschen, säger Erica Lindberg från LRF Häst.
– Ifrån Hästnäringens Yrkesnämnd (HYN) ser vi att det krävs en kraftsamling och vi tror att arbetsmarknadskommittén kommer att innebära en resursförstärkning till det arbetet som bedrivs inom HYN, säger Tommy Karlsson som representerar arbetsmarknadens parter ifrån HYN.

– Exakt hur den nya arbetsmarknadskommittén ska arbeta är inte klart ännu. Det som redan är på gång är en kartläggning av hur arbetsmarknaden ser ut i stort och en undersökning kring synen på arbete inom hästnäringen. Båda dessa undersökningar kommer att kunna fungera som utgångspunkter i kommitténs arbete, säger Sara Westholm, arbetsmarknadsansvarig på HNS och sekreterare i kommittén.

Läs mer: http://nshorse.se/verksamhet/strategidokument/vardegrund-arbetsmarknad-och-foretagande/

Ledamöter i kommittén
Marie Hallander Larsson, ordförande (Svenska Ridsportförbundet/HNS)
Mats Norberg (Svensk Travsport)