Ung uppfödare med flyt

I somras vann 24-åriga Gabriella Strandäng en stor internationell tävling för unga uppfödare på Irland och hon har haft stora framgångar med egna uppfödningar, men hon tvekar till att bli uppfödare på heltid. Den ekonomiska verkligheten är för krass.

Det började för fem år sedan. Gabriella Strandängs lillasyster Ellinor ville ha ett föl efter sitt fina sto Marconett. Så kom hingsten Akxent. Idag har systrarna sex hästar tillsammans.

- Det roligaste med avel är att följa hästarnas utveckling. Vi säljer dem tidigast som treåringar. Det går alltid att lära sig något nytt av unghästar.

Men det finns en baksida. Ekonomin. Det är dyrt att lägga ut pengar för rätt hingst när det inte finns en fast inkomst. Gabriella Strandäng läser till lärare, men trots flera extrajobb går det inte runt.

- Jag som ung kan inte ta de dyraste hingstarna eftersom jag inte har avlat tillräckligt länge. När fostret är 90 dagar måste hela summan betalas till hingstägaren. Det finns visserligen avbetalningsplaner, men för att få dem måste du ha en fast inkomst. Vi som är unga har det svårare, menar Gabriella Strandäng som inte vill räkna på vad uppfödningen egentligen kostar.

- Då blir jag bara deprimerad. Det är mer en livsstil än en hobby.

Systrarna driver inte sin uppfödning som företag, de har fått avslag från Skatteverket som säger att det bara är en hobbyverksamhet.

- Du får slåss med plånboken, låna lite här och fixa lite där. Om jag hade tre, fyra ston till i avel så skulle jag kanske kunna leva mer på det. Men det krävs också mer erfarenhet, du måste kunna krypa innan du kan gå.

Gabriella Strandäng är med i den nystartade föreningen Unga Uppfödare. Ett initiativ från Hästnäringens Nationella Stiftelse för att höja kunskapen om avel och skapa förutsättningar för ett kontaktnät för avelsintresserade ungdomar. Unga Uppfödare, som är en underförening till Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH), ordnar kurser och aktiviteter för att ge kunskap om hur uppfödarna kan utveckla sin avel så att hästarna hela tiden blir bättre. Elisabeth Olsson, projektledare för Unga Uppfödare, är övertygad om att framtiden ligger i de unga uppfödarna som redan presterar goda resultat.

- De ungdomar vi har är jätteduktiga. De är smarta och villiga att använda sig av vad de äldre uppfödarna vet. Det är viktigt att de unga uppmärksammas. Jag var själv förvånad över att det fanns så många som har ston och föl trots att de är under 25 år. Jag tror att acceptansen kommer när de äldre förstår att de här ungdomarna är väldigt duktiga och målmedvetna, menar Elisabeth Olsson.

Gabriella Strandäng vann 2006 års Avel och Sportchampionat för treåriga hopphästar. Hennes uppfödning Never Stop fick högsta betyg, det vill säga 10,0. I somras tog hon guld i världsmästerskapet för unga uppfödare på Irland, en tävling där unga uppfödare tävlar mot varandra i olika praktiska och teoretiska grenar. Gabriella Strandäng var bäst i grenen exteriörbedömning och säger att det var fantastiskt att vinna ett internationellt mästerskap.

- Först var det en stor chock. Jag räknade inte med att jag hade några kunskaper på internationell nivå. Vi var mest där för att se och lära. Att då pricka in poängen så bra var fantastiskt kul. Och det är ju så att ju mer man syns desto lättare har man att komma upp sig och så småningom bli ett namn.

Även om Gabriella Strandäng sliter för att få uppfödningsverksamheten att gå ihop ekonomiskt så skulle hon inte vilja leva utan sina hästar och sin stora passion.

- Det är mitt liv. Vårt liv. Jag och syrran. Utan varandra hade det aldrig gått. Dels att ha så många hästar, dels att ha kvar dem till tre års ålder. Eftersom vi har ett så fint sto var det ett litet intresse från början, men nu ser vi potential i de unga hästarna som kommer. De är oskrivna blad.

Gabriella Strandäng hoppas kunna bidra till den svenska aveln även i framtiden.

- Det är en dröm att kunna jobba med detta på heltid. Men jag är realist. Det skulle krävas jättemånga avelsston. Men det skulle onekligen vara kul.

Text: Anna Bellman

Stefan Johanson, VD HNS