Brittiska Climate Change Act fyller fem år – Hagainitiativets Nina Ekelund enda svensk på plats

Onsdag 23 oktober fyller Storbritannien världsledande Climate Change Act fem år. Som enda svensk medverkar Hagainitiativets Nina Ekelund, som uppmanar regeringen att ta efter de brittiska erfarenheterna.

Vid brittiska Climate Change Act Anniversary Conference den 23 oktober är danska Anne Højer Simonsen, klimat- och energidepartementet, och Greg Barker, brittisk klimat- och energiminister några av talarna. Hagainitiativets Nina Ekelund medverkar som enda svensk.

– Climate Change Act är absolut ett världsledande klimatpolitiskt ramverk, dessutom framtagen av regering och näringslivs i tät samverkan. Jag imponeras av att varje departement gör en analys av klimatpåverkan för nya lagar och regler för att visa att de inte kommer ha någon negativ klimatpåverkan, och att de 1100 största börsbolagen måste redovisa sin klimatpåverkan. Det säger Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet, som flera gånger lyft fram Climate Change Act som ett föredöme för den svenska regeringen att ta efter.

När Storbritannien införde kraven på klimatredovisning uttalade Confederation of British Industry sitt entydiga stöd; ”Det är ett viktigt sätt att hjälpa företag att minska kostnader och utsläpp.” Också bland allmänheten är stödet starkt; 75 procent av alla britter vill att klimatredovisning ska vara obligatorisk för större bolag. Nina Ekelund bedömer att ett liknande förslag skulle få starkt positiv respons också i Sverige.

Nina Ekelund är inbjuden av den brittiska regeringen (Foreign & Commonwealth Office) för att fira Climate Change Acts 5-års jubileum. Climate Change Act är ett klimatpolitiskt ramverk med lagstadgade mål om en 34 % minskning av växthusgaser till 2020 och en 80 % minskning fram tills 2050 baserat på 1990 års siffror.

Följ oss här
Haga_Initiative och/eller Nina Ekelund
Facebook: Hagainitiativet
Nyhetsbrev: Anmäl er på hemsidan www.hagainitiativet.se