Engagerat ledarskap nyckelord för framgångsrikt klimatarbete

Hur förblir företag framgångsrika i en värld präglad av klimatförändringar, internationell konkurrens och otillräckliga naturresurser? På Klimatstrategidagen 2013 fokuserar Hagainitiativet på avgörande drivkrafter som företag bör känna till och arbeta med för att bli vinnare i den gröna ekonomin.

Miljöminister Lena Ek inleder Klimatstrategidagen 2013 med att besvara frågan ”Varför bör klimatfrågan prioriteras i näringslivet?”. Konferensen fokuserar på centrala drivkrafter som uppmuntrar till en snabb klimatomställning; kraven från den nya generationens medarbetare, betydelsen av ett engagerat ledarskap, resursbrist som grund för nya klimatsmarta affärsmodeller samt teknikutveckling som en del lösningen. Hör bland annat Ebba Lindsö, tidigare VD på Svenskt Näringsliv och ordförande för sjätte AP-fonden, Carl Orrling, Global Forskningschef på SSAB och Carl Hall, partner på tillväxtbolaget Alder ge sin syn på dessa drivkrafters betydelse för klimatarbetet.

Dagen bjuder även på ett flertal praktiska exempel och tips på hur man uppnår affärsmässiga fördelar genom att väva in klimatfrågan på en strategisk nivå i företaget. Företagsledare från bl.a. Löfbergs, Statoil Fuel & Retail, Fortum Värme och JM ger sin bild av hur de arbetar med att ta tillvara på dessa drivkrafter i sitt dagliga klimatarbete.

På Löfbergs är ägare och ledning engagerade i klimatfrågan och utan det engagemanget skulle vi inte ha kommit lika långt i vårt hållbarhetsarbete. Det är en förutsättning för att vi ska få med oss hela värdekedjan på längre sikt. Klimatstrategidagen är ett bra tillfälle att inspireras och lära av andra, det gör oss ännu bättre, säger Lars Appelqvist, vd Löfbergs.

Se inbjudan till Klimatstrategidagen och anmäl er här

Vad
: Klimatstrategidagen 2013