Pressinbjudan: Hagainitiativet i Almedalen 2013

Hagainitiativet är på plats i Almedalen från den 1-5 juli 2013. Under Almedalsveckan kommer vi lyfta klimatfrågan och vad vi vill se att näringsliv och politiken kan göra för att bli vinnare i den gröna omställningen.

Är du på plats? Kom till våra evenemang och träffa oss. Ingen föranmälan krävs. Det går också att följa oss från Almedalen via Twitter: @Haga_Initiative eller #haga13.

Hagainitiativets seminarier i Almedalen:

Vaccinera dig mot pessimism – för en hållbar framtid!

Måndag 1 juli kl 14.30–15.45
Plats: Länsstyrelsens trädgård, Visby, Strandgatan 1 (Ingång vid Korsgatan)
Arrangörer: Naturskyddsföreningen och Hagainitiativet

Den är vass, fulladdad och effekten blir garanterat långvarig. Kom och ta en vaccinationsspruta mot pessimism i klimat- och miljöfrågor. Här får ni historier från redan botade patienter men även möta en och annan obotlig.

Medverkande: Carolina Klüft, Naturskyddsföreningen, Anders Strålman, koncernchef och vd, Axfood, Frida Källström, Lantmännen Energi, Maja Brisvall, SHIFT, Anders Egelrud, vd Fortum Värme, Kim Jacobsson, vd Ungdomar.se m fl.

Moderatorer: Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen och Nina Ekelund, programdirektör Hagainitiativet

Hagainitiativet medverkar i en heldag som lyfter perspektiv och möjligheter till en hållbar samhällsutveckling. Heldagen ”Ett bra val! Välfärd inom planetens ramar” arrangeras av Human Quest, Stockholm Resilience Centre, Miljödepartementet och länsstyrelsen på Gotland.

Läs mer i Almedalskalendariet

___________________________________________________________________________

Näringslivet klimatracar – vilka politiker hjälper dem i mål?

Tisdag 2 juli kl. 13.30–15.00
Plats: Blue Charm (Inre hamnen)
Arrangör: Hagainitiativet

Företag som vill, politiker som kan och draknästets hårda utfrågningar. Hur möjliggör politikerna ett klimatsmartare näringsliv? Vad gör företagen för att bli vinnare i det gröna racet? Vad önskar vd:arna från politiken? Vad säger expertpanelen i draknästet – räcker detta för att skapa välfärd i den gröna ekonomin?

Medverkande:
Hagarepresentanter: Lars Appelqvist, vd Löfbergs, Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan, Carl von Schantz, vd Lantmännen Energi, Staffan Persson, vd Stena Recycling, John Atherton, vd McDonald’s Sverige, Göran Holm, vd HKScan och Anders Egelrud, vd Fortum Värme
Draknäste: Johan Rockström, professor i miljövetenskap, Anders Wijkman, ordförande i Romklubben, Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, Kim Jakobsson, vd Ungdomar.se
Politiker: Per Bolund (MP), Matilda Ernkrans (S), Lars Hjälmered (M), Martin Ådahl (C)

Moderator: Nina Ekelund, programdirektör, Hagainitiativet.

Läs i Almedalskalendariet

Vd med fika

Onsdag och torsdag 3-4 juli kl 15–15.30
Plats: Löfbergs kaffevagn på Cramérgatan.

På onsdag och torsdag eftermiddag är det dags för årets mest oväntade torgmöte, Vd med fika, där politikerna ställer sina vassaste frågor till vd:arna. Menar vd:arna allvar med sitt klimat- och hållbarhetsengagemang? Vad driver dem till att agera? Vems är ansvaret för klimatet egentligen?

Medverkande:
Onsdag: Johan Skoglund, vd JM, Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan, Anders Egelrud, vd Fortum Värme och dagens politiker
Torsdag: John Atherton, vd McDonald’s Sverige, Carl von Schantz, vd Lantmännen Energi och utfrågare Gustav Fridolin, språkrör (MP), Milad Mohammadi, Fryshuset, Anders Wejryd, ärkebiskop.

Läs mer i Almedalskalendariet

För mer information:

Nina Ekelund, nina.ekelund@hagainitiativet.se, tel. 073 502 24 64 eller
Emma Lindgren, emma.lindgren@hagainitiativet.se tel. 0760 454425

Mer information om våra seminarier hittar du på Hagainitiativets hemsida