Sveaskog blir ny medlem i Hagainitiativet

Sveaskog är ny medlem i företagsnätverket Hagainitiativet.  I Hagainitiativet ingår sedan tidigare tolv välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Procter& Gamble Sverige, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail och Vasakronan.Sveaskog äger 14 procent av Sveriges skog och är en av Europas största skogsägare. Den växande skogen och användningen av trä spelar en viktig roll för att motverka klimatförändringen.

- Vi på Sveaskog vill vara ledande i att tillvarata och utveckla den klimatnytta som skogen faktiskt ger. Skogen är en naturlig och effektiv pusselbit i att ställa om från fossila till det förnybara. Hagainitiativet representerar för oss en möjlighet att bidra med vår kunskap samt ta del av övriga företags erfarenheter, säger Per-Olof Wedin, vd och koncernchef i Sveaskog.

Mot bakgrund av de klimatförändringar världen står inför och den stagnation vi ofta ser i klimatpolitiken behöver näringslivets roll förstärkas. Hagainitiativet samlar därför företag som engagerar sig för minskad klimatpåverkan för att nå visionen om ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. Vägen framåt för Hagainitiativet är att engagera företag från olika branscher i näringslivet och visa på kopplingen mellan ambitiösa klimatstrategier och ökad lönsamhet.

- Skogsnäringen har länge varit en prioriterad bransch för Hagainitiativet och därför är vi stolta över att ha Sveaskog som ny medlem. Skogens möjligheter att binda koldioxid är något vi måste diskutera mer i en skogsnation som Sverige, säger Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet.

För mer information, kontakta:
Per-Olof Wedin, vd och koncernchef Sveaskog, tfn: 076-130 42 01
Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet, tfn 073-502 24 64