HAGLÖFS HÅLLBARHET

Nyhet   •   Maj 11, 2016 12:26 CEST

Hållbarhet handlar om att göra saker lite bättre hela tiden. Vår långsiktiga vision är att vara ett av världens ledande företag inom hållbarhet i vår bransch. Vägen dit är kantad av utmaningar, och samtidigt som vi har kommit långt i vårt arbete är vi beroende av intressenter som inte alltid har hunnit utvecklas i samma takt. Därför handlar vårt dagliga arbete inte bara om hur vi själva ska bli bättre utan också om att påverka dem omkring oss att göra saker bättre. Vi har löpande samtal och möten med våra intressenter rörande hållbarhet, möten där vi ventilerar olika frågor och försöker hitta konstruktiva lösningar för gemensamma problem. Det finns också många exempel på där vi har varit framgångsrika i att skapa förändringar som förbättrat för hela vår bransch.

Under 2015 har vi tagit ytterligare steg i vårt arbete – och flera av dem kommer att ha stor bäring på vårt erbjudande framöver. En av de viktigaste är att vi nu har definierat vilka kriterier som gäller för våra produkter för att de ska kategoriseras som Take Care inom samtliga våra produktområden. Vi har också antagit en ny policy som tydligt klargör att Haglöfs erbjudande ska vara helt fritt från fluorkarbonbaserade impregneringar senast 2020.

Att vår påverkan på miljön ska vara så liten som möjligt är självklart för oss. Samtidigt är det en av flera viktiga hållbarhetsperspektiv och vi arbetar parallellt på manga fronter. Välkomna att läsa mer om vårt arbete på kommande sidor.

Kallhäll i april 2016

Lennart Ekberg, hållbarhetsdirektör