Haglöfs öppnar ny flaggskeppsbutik i Stockholm

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2017 11:30 CET

Svenska outdoorföretaget Haglöfs flyttar fram positionen på den svenska marknaden och öppnar i början av november en ny flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Samtidigt introduceras ett helt nytt butikskoncept framtaget för att levandegöra varumärket i den fysiska butiksmiljön. Satsningen är ett första steg i Haglöfs långsiktiga plan att öppna fler egna butiker på nyckeldestinationer i Europa och shop-in-shops tillsammans med utvalda återförsäljare.

I början av november öppnar Haglöfs dörrarna till sin nya butik på Kungsgatan i Stockholm. Butiken är 400 kvadratmeter stor och blir därmed Haglöfs största flaggskeppsbutik någonsin. I samband med öppningen lanseras även ett helt nytt butikskoncept som ska bjuda in besökaren i Haglöfs värld och på ett inspirerande sätt visa upp hela sitt sortiment för dam, herr och junior.

– Haglöfs är inne i en spännande fas där vi satsar mycket på olika håll. Sverige är vår hemmamarknad och därför känns det extra roligt med vår nya flaggskeppsbutik i Stockholm. Våra kunder kommer att mötas av en helt ny butiksupplevelse där vi vill skapa en mötesplats för alla som gillar att vara utomhus, säger Haglöfs vd Peter Fabrin.

I butiken presenteras för första gången Haglöfs nya butikskoncept. Ambitionen har varit att skapa ett koncept som inspirerar till att vara utomhus, förstärka upplevelsen i butiken samtidigt som en självklar omsorg för naturen tas och resursanvändningen minimeras. Inspirationen kommer från varumärkets ursprung i Dalarna. I konceptet finns referenser till klassisk allmoge och hantverk som kombineras med moderna inslag och den höga tekniska nivå där Haglöfs idag positionerar sina produkter. Färgskalan är hämtad från renlav, hjortron, björkved och granit.

– Den nya butiken utgör ett första steg i Haglöfs strategi att bli mer relevanta, öka kännedomen och stärka varumärkesuppfattningen genom att öppna nya butiker och shop-in-shops runt om på nyckeldestinationer i Europa. Tillsammans med vår egna online-handelsplattform är planen att driva långsiktig tillväxt och lönsamhet för Haglöfs, avslutar Peter Fabrin.

Butiken öppnar i början av november på Kungsgatan 10 i Stockholm. Haglöfs har idag egna butiker i Stockholm, Åre, Oslo och Chamonix.

More than a century ago, Wiktor Haglöf designed a backpack for the local workers of Swedish small town Torsång. The durable, practical backpack would be the proud beginnings of what today is one of the world’s largest manufacturers of outdoor clothing, footwear and hardware. The Haglöfs brand is currently marketed to the Nordic region, Europe and Asia is owned by ASICS Corporation since 2010. For more info, please visit www.haglofs.com