Hallands Hamnar Halmstad är AEO certifierade

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 09:01 CET

Hallands Hamnar Halmstad har tilldelats AEO (Authorised Economic Operator) status av Tullverket. Certifieringen är en del i arbetet att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra kunder och kvalitetssäkra kompetens och rutiner i företaget.

Hallands Hamnar Halmstad AB är från och med december 2013 AEO-certifierade.  Authorised Economic Operator, AEO, (godkänd ekonomisk aktör) är ett EU-gemensamt certifieringsprogram vars syfte är att skapa en ökad säkerhet i världen samt en effektiv och enhetlig tullhantering i EU. Det finns idag tre typer av certifikat, tullförenklingar, säkerhet och skydd samt tullförenklingar/Säkerhet och skydd. AEO-förmånerna är olika som beror på typen av certifikat. Hallands Hamnar Halmstad AB är AEOF-certifierad vilket innebär tullförenklingar/säkerhet och skydd.

AEO-certifikatet utfärdas till den sökande efter en grundlig genomgång av dennes verksamhet.

För mer information, kontakta:

Jasse Shabani tel. +46 708 56 32 54 Mail jasse.shabani@portofhalland.se