HallandsHamnar Halmstad AB tecknar 10 årsavtal med Ardagh Glass Limmared AB

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 10:05 CET

HallandsHamnar Halmstad AB tecknar ett 10 årigt avtal med Ardagh Glass Limmared AB och flyttar in i en av Pilkingtons tidigare anläggningar i hamnen. Därmed har HallandsHamnar Halmstad tecknat det andra långsiktiga avtalet med ny kund efter att Pilkington la ner i början av 2013 och målet att ersätta Pilkingtons verksamheter i hamnen kommer allt närmare.

Avtalet med Ardagh är långsiktigt och innebär att HallandsHamnar Halmstad kommer att ta hand om logistiken från fartyg via lager i hamnen samt att ombesörja utlastningen av råvaror till Ardagh i Limmared via dagliga järnvägstransporter.

Ardagh Glass Limmared tillverkar förpackningsglas till drycker och livsmedel, bland annat Absolut flaskan och är en världsberömd förpackning till en produkt som säljs över hela världen.

Ardagh flyttar till Halmstad från HallandsHamnar Varberg beroende på den kommande hamnutvecklingen och stadens ambitioner att bygga bostäder i det gamla hamnavsnittet.

”Vi är självklart mycket glada att kunna erbjuda Ardagh en långsiktigt bra logistisk lösning i Halmstad och att vi därför kunnat teckna ett 10 årigt avtal. Det skapar en stabilitet i vår relation med kunden och i hamnverksamheten. Det innebär att vi kommer att sköta logistiken i hamnen kring järnvägstransporterna som dagligen kommer att gå från vår anläggning till Ardagh’s fabrik i Limmared. Det är också roligt att vi kommer att hantera råvaran till en nära nog världsberömd förpackning. Det är dessutom mycket viktigt vi att kunnat behålla Ardagh som kund inom HallandsHamnar när Ardagh nu sökte ett nytt läge för sin framtida logistik” säger HallandsHamnar’s VD Björn Alvengrip.

”Vi är väldigt positiva över avtalet med HallandsHamnar Halmstad som ger oss en förbättrad råvaruhantering och vi och ser fram emot ett långsiktigt samarbete med en professionell partner” säger Ardagh Glass Limmareds VD Bo-Lennart Nilsson.

I december 2013 offentliggjordes att cementföretaget CEMEX startar verksamhet i Halmstad och tecknat ett långtidsavtal och den verksamheten har kommit igång på ett bra sätt.

För mer information, vänligen kontakta VD Björn Alvengrip på tel. 0708 815160 eller email bjorn.alvengrip@portofhalland.se