Ny affär till Hallands Hamnar Halmstad

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 08:00 CET

Arbetet med att ersätta de tappade volymerna i Halmstad ger resultat. I dagarna tecknade Hallands Hamnar avtal med Cemex AB som är en ledande producent och marknadsförare av cement, fabriksbetong och andra byggnadsmaterial. Affären innebär en årsvolym på ca 100 000 ton per år och verksamheten startar upp den 1 januari 2014. Cemex tecknar ett långtidskontrakt med Hallands Hamnar och flyttar nu in i Pilkingstons tidigare anläggning i Oceanhamnen

Cemex är en ledande producent och marknadsförare av cement, fabriksbetong och andra byggnadsmaterial. Företaget har verksamheter som är spridda över fyra kontinenter i världens mest dynamiska marknader. Cemex kombinerar en god kunskap om den lokala marknaden med ett globalt nätverk och avancerade IT-system för att kunna förse marknaden med kvalitetsprodukter och förstklassig kundservice. I höst ökar Cemex tillgången på cement i Sverige genom att introducera två nya produkter som är särskilt anpassade för den svenska marknaden. Bolaget kommer att börja sälja CEM I 42,5 N-SR3 MH/LA (Infracement) som är anpassad till infrastrukturprojekt och snabbhårdnande CEM I 52,5 R (Rapidcement). All hantering sker genom helautomatiserade terminaler, även lossning av fartyg i helt slutna system. I Halmstad. Leveranserna kommer till Halmstad via självlossande fartyg från Cemex fabriker i Tyskland och Polen, ca 30 båtanlöp per år. Cemex är ISO 9001 och ISO 14001 certifierade

Tomasz Borowiec, VD Cemex AB:

Vi vet att det finns ett stort behov av och efterfrågan på de här produkterna och jobbar för att kunna få ut dem på marknaden så fort som möjligt. Vi vill öka tillgången på cement i Sverige och planerar därför att erbjuda ännu bredare sortiment i framtiden, säger Tomasz Borowiec, vd på Cemex AB.

Vi är glada att få möjlighet att återetablera vår verksamhet i Halmstad då vi kan nå det två viktiga marknadsområdena i Sverige, Göteborg och Malmö.

Björn Alvengrip, VD Hallands Hamnar AB:

Detta är den första etableringen med ny kund som vi lyckas få till Halmstad i Pilkingtons tidigare anläggningar. Det är ett mycket långsiktigt arbete som nu ger resultat och vi är självklart mycket glada att kunna teckna ett långsiktigt avtal med en så stabil kund som Cemex. Arbetet går nu vidare att hitta nya kunder till övriga anläggningar i som Pilkington lämnade och det är vår förhoppning att kunna återkomma inom kort med nya långtidskontrakt och nya kunder och etableringar till Halmstad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomasz Borowiec, VD på Cemex AB, +46 40 31 75 54, tomasz.borowiec@cemex.com

Björn Alvengrip, VD på Hallands Hamnar AB +46 35 15 53 14, +46 708 81 51 60 bjorn.alvengrip@portofhalland.se