TransportGruppens Pegasuspris för miljöarbete till Varbergs Hamn!

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 11:28 CEST

Under Almedalsveckan i Visby delades TransportGruppens Pegasuspris ut för femte gången – och vinnaren var Varbergs Hamn.

Tillsammans med Magnusson Shipping och impregneringsföretaget Woodtec har Varbergs Hamn skapat ett koncept, Timberbridge, som gör det möjligt att samordna volymer och på så sätt korta ledtiderna, sänka logistikkostnaderna och spara miljön. Det som juryn belönade var just ansträngningarna för att skapa ett effektivt transportsystem som minskar transportkedjornas miljöpåverkan vilket framför allt uppnås via minskning av CO2-utsläpp från lastbilar och båtar samt genom samordning av volymer för sjötransport från Varbergs Hamn.

Pegasuspriset har som syfte att visa på kraften och viljan bakom miljöarbetet i transportsektorn. Genom att lyfta fram goda exempel från näringens olika branscher kan fler inspireras till fortsatta insatser för en hållbar utveckling.

– Vi är mycket stolta och glada. Pegasuspriset uppmuntrar oss att fortsätta jobba för hållbara logistiklösningar genom ökad samverkan mellan olika aktörer, säger Antti Laakso, VD Varbergs Hamn.

För mer detaljerad beskrivning av branschbakgrund samt miljövinster se bifogad bilaga.

För mer information kontakta:
Martin Berg, tel. 0340-649676, martin@portofvarberg.se

Med hjälp av Timberbridge‐konceptet ‐ en flexibel konsolideringspunkt i Varbergs hamn där Magnusson Shipping, Port of Varberg och impregneringsföretaget Woodtec Varberg samarbetar ‐ ges svensk skogsindustri en möjlighet att konkurrera på den hårda världsmarknaden. Timberbridge‐ konceptet innebär stora logistikvinster vilket i sin tur tydligt påverkar såväl effektivitet som ekonomi. Dessutom ger det väsentliga fördelar på miljösidan. Detta har lett till att Varberg har tagit positionen som den främsta hamnen för export av sågade trävaror i Sverige. För mer info www.timberbridge.se