Gårdsmärkta hamburgare - en sommarnyhet från Hälsingestintan

Järvsö, 160706

Gårdsmärkta hamburgare – en sommarnyhet från Hälsingestintan

Det är sommar i Sverige och lagom till grillsäsongens hetaste veckor lanserar Hälsingestintan sin stora sommarnyhet: Hamburgare på gårdsslaktat, hängmörat nötkött – färdiga att lägga på grillen.

Efter storsuccén med hängmörad, gårdsmärkt nötfärs på rulle tar Hälsingestintan nästa steg i utvecklingen av högkvalitativa köttprodukter: Hamburgare, färdiga att tillaga efter tycke och smak.Receptet på hamburgarna hålls enkelt för bästa möjliga smakupplevelse: Hängmörat, gårdsslaktat nötkött som finmalts och kryddats med salt och lite peppar.

- ”Vi tycker att hamburgarna blir godast med klassiska tillbehör: Ett hembakat bröd, lite fräscha grönsaker och en god sås, med en hamburgare på bra kött behöver man inte krångla till det”, säger Anna Stegs som ansvarar för receptinspiration på Hälsingestintan.

Hamburgarna lanseras i en förpackning om 4 x 180 gram och finns att beställa hem via MatHem.

Vid tillagningen finns det en sak som är extra viktig att tänka på, menar Anna Stegs:

-”Om man grillar penslar man hamburgaren med olja – och om man steker dem kan man göra det i smör. Men det allra viktigaste är att grillen eller stekpannan är riktigt, riktigt varm vid tillagning”, säger Anna Stegs.

En del av Hälsingestintans framgångar kommer från den unika spårbarhet man erbjuder konsumenterna. Alla köttprodukter går att spåra till den specifika gården köttet kommer från - självklart gäller detta även hamburgarna. Hamburgarna är den första i raden av förädlade produkter från Hälsingestintan, vilket välkomnas av handeln:

- ”Hälsingestintans gårdsmärkta och hängmörade nötfärs har blivit en stor succé sedan den introducerades för MatHem:s kunder och för oss var det en självklarhet att ta in ännu en produkt från det etiskt slaktade sortimentet” säger Erik Ahlström, strategisk inköpschef på MatHem.