Hammerglass sikker gigantens nye maskinkabiner

Hammerglass gjør livet tryggere for enda flere mennesker. Etter flere års arbeid for å sikre vei og eiendomsmiljøer med uknuselige glassløsninger følger selskapet opp med å gjøre hverdagen tryggere for tusenvis av maskinoperatører over hele verden. Nå er den engelske maskingiganten JCBs anleggsmaskiner, som den første maskinprodusenten i verden, utstyrt med uknuselig Hammerglass som standard i førerhusene.

Hvert år selges det over 800 000 anleggsmaskiner over hele verden. De fleste førerhus har tradisjonelle glassruter som standard. Maskiner som brukes under alle tenkelige forhold, er utstyrt med herdede eller laminerte glassruter med minimal motstand mot eksplosjoner og steinras. Det ubeskyttede førersetet betyr åpenbart en stor arbeidsmiljøfare, hvor konsekvensene av en ulykke høster uskyldige liv hver år. Hammerglass unike sammensetning beskytter maskinoperatøren mot fallende steinblokker og udetonerte eksplosiver.

Hammerglass AB i Förslöv har utviklet uknuselige løsninger for anleggsmaskiner i 9 år og er i dag en leder i Europa på sitt felt. Selskapet som prioriterer kvalitet og sikkerhet har investert nesten 20 millioner SEK i produktutvikling, testing,sertifisering og patent. Resultatet av utviklingsarbeidet er at det nå finnes beskyttende glassløsninger for de fleste gravemaskiner og lastere på markedet - både nye og brukte.

Den engelske entreprenørgiganten JCB blir forløperen innen sjåførsikkerhet gjennom initiativet med å tilby uknuselig Hammerglass som standard i førerhuset til deres Site dumper. Samarbeidet har foregått i stillhet i fire år, mens Hammerglass og JCBs ingeniører samarbeidet om utforming og produktutvikling.

For Hammerglass betyr JCBs ordrer en betydelig økning i både omsetning og personal.

Bengt kommenterer de nye personellsatsningene:

- Vi vil øke gradvis, men vi regner med å ansette noen flere personer i produksjonen, takket være JCBs engasjement. JCB har fått positiv feedback fra markedet og vi har fått tydlige signaler om at de planlegger å følge opp med flere modeller. Nå har vi tatt lederskjorten i en nisje som til slutt kan omsette store volum, så vi ser på dette som starten på en lang og spennende reise.

Utviklingspotensiale

En maskinoperatør i gruvedrift og steinbrudd lever et usikkert liv. Ved demolering av berg brukes eksplosive ladninger som vil detonere i et bestemt mønster for å maksimere sprengeffekten. Dessverre er det ikke alltid at alle sprengladninger detonerer, noen forblir blant bergmassene som blindgangere eller forsagere. Når maskinoperatøren behandler eller flytter steinmassene, er det stor risiko for at disse blindgjengere vil detonere utilsiktet, med alvorlig skade eller død som følge.

Med vind i ryggen ser Hammerglass frem til en stadig tryggere hverdag for maskinoperatørene, og til at fler produsenterfølger i JCBs fotspor.

- Hva koster et liv? Jeg kan virkelig ikke finne noen god grunn til at anleggsmaskiner leveres med vanlig glass i det hele tatt lenger. Med større volumer blir ekstrakostnaden ubetydelig, og på kjøpet får du de store fordelene som en uknuselig løsning gir. Hvis du oppsummerer alt du vinner, er det mange måter for næringen å endre synet på hvordan et trygt førerhus skal utformes, konkluderer Bengt.

For spørsmål eller mer informasjon, vennligst kontakt følgende personer hos Hammerglass AB:
Bengt Nilsson, administrerende direktør: Bengt.Nilsson@Hammerglass.se, tlf: +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB

Selskapet ble stiftet i 2006 med fokus på eiendomsbransjen og er de enste som tilbyr ubrent isolasjonsglass med full isolasjonsglassgaranti til skoler, butikker, næringer og mer. Hammerglass har i dag tre divisjoner. Infrastruktur har utviklet egne løsninger for uknuselige støyskjermer, buss-skur, jernbanestasjoner, broer og tunneler. Bilindustrien fokuserer på byggmaskiner og utrykningskjøretøy. Selskapet har en omsetning på litt over 80 millioner SEK og har 35 ansatte. Omtrent 30 % av salget eksporteres, med de nordiske landene, Tyskland og USA / Canada som de største. Selskapet eies av konsernsjef Bengt Nilsson, LMK Industri AB og Roy Hansson.