Stororder till Hammerglass vid nytt skolbygge.

Trollhättans kommun bygger ny grundskola och kulturhus istället för den gamla Kronogårdsskolan. För att säkra fastigheten mot inbrott och vandalism har de valt Hammerglass i rutorna - totalt rör det sig om ca 500 fönster. Projektet leds av Trollhättans Tomt AB och Skanska har totalentreprenaden. Elitfönster har levererat själva fönstren, medan glasen kommer från Hammerglass i Förslöv.

Beställningen från Trollhättan är Hammerglass hittills största enskilda order inom affärsområdet Fastighet.

Nya Kronogårdsskolan/Kulturhus skall stå färdig till terminsstart i augusti 2009.

Bakgrund:
Hammerglass AB tillverkar helt okrossbara isolerglas och är ensam i världen om sin produktionsmetod. Ytterglaset består av en polykarbonatskiva med extremt hård yta. Coatingen kan närmast liknas vid en hinna av flytande glas som hällts över skivorna, ytbehandlingen möjliggör produktion av isolerglas med 5 års isolergaranti. Hammerglass är ca 300 gånger starkare än glas och är certifierat i samma inbrottsskyddsklass som galler och rulljalusier.

Hammerglass AB har drygt 120 återförsäljare i Sverige och levererar till samtliga fönsterproducenter.

Trollhättan har tidigare varit mycket plågade av vandalism och glaskross vid nuvarande Kronogårdsskolan. Bl a kunde en mordbrand avvärjas i december 2008. (http://ttela.se/start/trollhattan/1.60965)

Mer information:
Läs mer om Kronogårdsskolan på http://www.trollhattan.se/thn_templates/StandardPage.aspx?id=8281

Läs mer om Hammerglass på

Läs mer om Elitfönster på