ASICS STOCKHOLM MARATHON OCH HAND IN HAND I NYTT SAMARBETE

Under temat ”Run for change with Hand in Hand” inleder nu ASICS Stockholm Marathon ett treårigt samarbete med den ideella organisationen Hand in Hand. Mustafa Mohamed och förra årets vinnare Mikaela Larsson är två av de elitlöpare som är ambassadörer för kampanjen. Genom samarbetet är de med och uppmärksammar Hand in Hands arbete med att bekämpa fattigdom.

Hand in Hand arbetar bland annat i Kenya med utbildning och stöd för att människor som lever i fattigdom ska kunna starta småföretag och på så vis förbättra sina levnadsvillkor. Kenya är också en av världens främsta löpnationer. Där springer man inte för självförverkligande eller nöje, utan för möjligheten att tjäna pengar och skapa sig en bättre framtid, träningen sker ofta tillsammans med andra då gruppens styrka ger kraft åt löparna.

”Hand in Hands hela arbetsmetod bygger på gruppens styrka, genom självhjälpsgrupper börjar stegen mot förändring till ett bättre liv ”, säger Sofie Borgudd, ”Fattigdom bekämpar man bäst tillsammans och vi är så glada över att få synliggöra vårt varumärke under en sådan folkfest som ASICS Stockholm Marathon”.

Genom kampanjen "Run for Change with Hand in Hand" tar några av våra mest kända svenska löpare ställning för förändring. Utöver Mikaela Larsson och Mustafa Mohamed uppmärksammar bland andra Charlotte Karlsson och Anders Szalkai sitt stöd för Hand in Hands arbete.

”Att springa ett maraton handlar om att investera i sig själv för att uppnå sina mål. Vi är övertygade om att vårt samarbete med Hand in Hand kommer att ge inspiration och stolthet till våra löpare, samtidigt som vi kan dra nytta av varandra för att synliggöra två verksamheter som faktiskt bidrar till en friskare, och bättre värd”, säger David Fridell, marknadschef för arrangören Marathongruppen.

ASICS Stockholm Marathon är i sig en manifestation för engagemang och kraft, att springa för förändring – sin egen eller andras.

För mer information om Hand in Hand kontakta Lena Telander 0739383786, lena.telander@handinhand.nu

Vill du veta mer om ASICS Stockholm Marathon kontakta Kristina Axelsson Lager 070-340 48 18, kristina.a.lager@marathongruppen.se.

• Organisationer

• run for change
  • kenya

Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom och barnarbete. Genom utbildning, träning i entreprenörskap och tillgång till mikrolån hjälper vi framförallt kvinnor att starta små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten kan de långsiktigt förbättra situationen för sig själva och sina familjer.

Hand in Hands unika arbetsmodell för hjälp till självhjälp har hittills bidragit till att över 2,6 miljoner företag och 4 miljoner jobb har skapats eller vidareutvecklats i våra verksamhetsländer (Indien, Afghanistan, Kenya och Zimbabwe).