Hand in Hand stärker sitt fokus på månadsgivare för att bekämpa fattigdom

Utvecklingsorganisationen Hand in Hand bekämpar fattigdom genom hjälp till självhjälp och framför allt genom att träna kvinnor i entreprenörskap. Genom att stärka fokus på månadsgivare, vill Hand in Hand uppmärksamma allmänheten på det viktiga arbete de bedriver i sina verksamhetsländer. Som en del i arbetet anställer Hand in Hand en PR- och kommunikationsansvarig.

Med sin framgångsrika modell för fattigdomsbekämpning har Hand in Hand skapat och vidareutvecklat fler än 2 miljoner företag i världen.Det kostar i genomsnitt 900 kronor för Hand in Hand att utbilda och stödja en kvinna i att starta företag. På så vis kan hon få ökad inkomst, barnen kan gå i skola och hennes familj kan ta sig ur fattigdom på lång sikt. Beloppet motsvarar ett år som månadsgivare av det lägsta beloppet, vilket är 75 kronor.

− Intresset för Hand in Hand har ökat och många företag och företagare känner till vårt arbete. Däremot har vi märkt att vi, mot allmänheten kan förtydliga vårt arbetssätt och de resultat som det leder till. Inom det segmentet av givare kan vi bli starkare så att fler får upp ögonen för hur vi jobbar och vilken framgång vårt arbetssätt leder till för de mest utsatta i världen. Säger Richard Nordström, Generalsekreterare för Hand in Hand Sweden

Genom att anställa Lena Telander med en bakgrund inom både PR och events, senast från Ciceron Group och tidigare frilans inom PR och kommunikation samt konsult på Star PR, växlar Hand in Hand upp arbetet med att nå fler privata givare och även månadsgivare.

För mer information om hur du som privatperson eller ditt företag kan engagera sig i Hand in Hand besök handinhand.nu eller kontakta Hand in Hand på +46-(0)8 517 00 890.

• Sociala frågor, allmänt

Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom och barnarbete. Genom utbildning, träning i entreprenörskap och tillgång till mikrolån hjälper vi framförallt kvinnor att starta små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten kan de långsiktigt förbättra situationen för sig själva och sina familjer.

Hand in Hands unika arbetsmodell för hjälp till självhjälp har hittills bidragit till att över 2 miljoner företag och 3 miljoner jobb har skapats eller vidareutvecklats i våra verksamhetsländer (Indien, Afghanistan, Kenya och Zimbabwe).