Den Västsvenska konjunkturen fortsatt på högvarv

Den Västsvenska konjunkturen fortsatt på högvarv

De västsvenska företagen fortsätter att möta framtiden med optimism. Låga nivåer av varsel och konkurser i kombination med en hög konsumtion leder till att Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator ligger kvar på en hög nivå.

- Samtliga indikatorer går uppåt och konjunkturen fortsätter att vara god i Västsverige säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Antalet varsel och konkurser befinner sig på mycket låga nivåer samtidigt som konsumtionen fortsätter att öka.

-Västsverige har god tillväxt också jämfört med riket och sysselsättningen är rekordhög. Vi har lägst arbetslöshet bland storstadsregionerna och ligger långt under snittet i riket. Samtidigt ser vi en kompetensbrist som ökar månad för månad, vilket oroar fortsätter Johan Trouvé.

Inga tecken på nedgång för Bostadsmarknaden

Den prisnedgång vi sett på bostadsmarknaden i Stockholm verkar inte heller ha drabbat regionen på samma sätt.

- Stockholm och Göteborg är i sammanhanget inte riktigt jämförbara, dels på grund av att staden fortsatt ligger efter i byggande men också för att vi i Göteborg inte sett samma enorma prisökningar som vi sett i Stockholm. Däremot kan vi förmodligen vänta oss att bostadspriserna nu sätter sig.

Många gasellföretag med god tillväxt

Handelskammarens företagspanel tror fortsatt på en positiv konjunkturutveckling, både på kort och längre sikt. Men de fortsatt låga volymerna i Containerterminalen oroar.

- De fortsatt rekordlåga volymerna i containerhamnen indikerar att kunderna börjar förlora förtroendet. Samtidigt är det viktigt att nämna att vi i de andra hamnarna ser rekordvolymer, som stärker konjunkturen betonar han.

- Att de västsvenska företagen ser ljust på framtiden trots risker både i omvärlden och på hemmaplan, indikerar att näringslivet är väl rustat för framtiden. Vår region är idag bland de främsta i världen när det kommer till nya lösningar för mobilitet och digitalisering av transportsektorn. Våra inkubatorer är bland de bästa i Sverige och tillväxten av gasellföretag är rekordhög avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Tillsammans gör vi Västsverige starkare.