Fortsatt framtidstro hos Skaraborgs företagare

Fortsatt framtidstro hos Skaraborgs företagare

Höga varseltal och en olöst hamnkonflikt får Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator att tillfälligt vända nedåt, men företagen i Skaraborg ger en fortsatt positiv framtidsprognos.

- De flesta konjunkturindikatorerna ligger kvar på höga nivåer men ett stort antal varsel drar ner vår konjunkturindikator något säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

- De höga varseltalen till trots så är arbetsmarknaden fortsatt stark. Överallt i Västsverige, i bransch efter bransch skriker företagen efter kompetenta medarbetare och konsumtionen hos de västsvenska hushållen ligger kvar på en hög nivå. Det visar att vi är inne i en mycket stark konjunktur säger Johan Trouvé.

I prognosen ger Handelskammarens företagspanel i Skaraborg en sämre prognos än tidigare på kort sikt men på längre sikt är framtidsprognosen fortsatt positiv.

- Sverige är världens 6:e mest globaliserade land, Den ökande graden av populism och protektionism vi ser i omvärlden, inte minst från USA skapar troligtvis osäkerhet, särskilt då företagen i Skaraborg är så pass exportberoende säger Bjarne Pettersson, regionchef Skaraborg.

- Även den återkommande konflikten i Göteborgs hamn riskerar att påverka handeln med omvärlden och leda till försämrad konkurrenskraft. Samtidigt ser vi nu en allt mer tilltagande kompetensbrist som skapar viss osäkerhet hos våra företag. Att Skaraborgsföretagen ser ljust på framtiden trots riskerna är ett styrkebesked avslutar Bjarne Pettersson, regionchef Skaraborg.

Så görs Handelskammarens konjunkturindikator
Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas.

Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en svarspanel med över 400 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturens utveckling på 3 och 12 månaders sikt.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.