Göteborg 20 maj, 2014

Industrins villkor och framtidens industripolitik

Lagom till söndagens EU-val presenterar Västsvenska Handelskammaren en ny rapport om industrins villkor. Rapporten baseras på intervjuer med 200 västsvenska industriföretag och ligger till grund för ett antal politiska åtgärder som Handelskammaren nu för fram.

Rapporten presenteras på en presskonferens där Stefan Löfven (S) deltar och kommenterar resultatet och förslaget till åtgärder.

Initiativet är ett led i att uppmärksamma politiker på nationell och europeisk nivå om industrins villkor och vikten av en tydlig industripolitik för den svenska arbetsmarknaden.

- Frågan om europeisk och svensk industripolitik förtjänar ett betydligt större utrymme och intresse bland politiker. Om jobben är en viktig fråga i valrörelserna måste frågan om industrins villkor få ta betydligt större plats, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

Rapporten baseras på intervjuer med 200 ledare i små- och medelstora industriföretag i Västsverige. Den innehåller bland annat en kartläggning av företagens framtidsplaner på kort och lång sikt samt vilka hinder för tillväxt företagen ser.

Kajsa Dahlsten, projektledare på Västsvenska Handelskammaren och rapportförfattare presenterar resultaten i korthet. Därefter presenterar Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren förslag till politiska åtgärder.

Stefan Löfven (S) deltar vid pressmötet och kommenterar rapporten och förslag till åtgärder.

När: 23 maj 2014 kl 12.00-12.30
Var: Konferensrum Tesla, Lindholmen Conference Centre. Adress: Lindholmspiren 5, Göteborg
Osa: Senast torsdag 22 maj kl 09.00 till anna.werner@handelskammaren.net

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96

Bild från Ruag Space AB.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.