LO och Handelskammaren kräver beslut om satsningar

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 11:12 CEST

Johan Trouvé, vd, Västsvenska Industri- och Handelskammaren, 0705-53 45 14
Krister Andersson, förste ombudsman, LO-distriktet Västsverige, 0705-419827

Göteborg är en viktig transportregion med Sveriges största hamn. Dess betydelse för landet som helhet är oomtvistad. Trots det är infrastrukturen dåligt utvecklad i regionen. Bra vägar och järnvägar är viktiga för både arbetspendlig och gods, anser Handelskammaren och LO som är överens om att Sverige har en mycket kompetent arbetskraft.  Problemet som de två organisationerna vill lyfta är att den otillräckliga infrastrukturen begränsar möjligheten att söka jobb i hela Göteborgsområdet. Det innebär att arbetstagare och arbetsgivare matchas sämre och det gör också Göteborg mindre attraktivt att flytta till.

- Vi ser på frågan på samma sätt som LO och hoppas att politikerna tar sitt ansvar och står fast vid den breda politiska överenskommelse som vi uppfattar att det västsvenska infrastrukturpaketet är, menar Johan Trouvé vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

För att inte riskera att behöva bygga Marieholmsförbindelsen, hamnbanan och Västlänken samtidigt bör man sätta igång med det objekt som är redo för byggstart nämligen Marieholmstunneln. De andra två objekten kan av tekniska skäl inte börja byggas förrän 2013 respektive 2017.

- Vi måste gå från ord till handling och börja bygga. Trängselskatterna ska vara igång första januari 2013. Då måste åtminstone den nya älvförbindelsen vara påbörjad. Vid investeringar av den här storleksordningen brukar det gå bra att låna, särskilt när intäkterna är garanterade via trängselskatten . Varför det inte går har vi inte fått någon tillfredställande förklaring till. Vi kan inte vänta längre, säger Johan Trouvé.

Senast en älvförbindelse byggdes centralt i Göteborg var Tingstadstunneln 1968. Sedan dess har staden ökat med hundra tusen invånare och arbetsmarknadsregionen med flera hundra tusen människor.

- Våra medlemmar vill kunna välja en bra arbetsgivare och därmed utvecklas. Vi tycker att politikerna har gjort ett bra jobb med att komma överens om paketet. Nu måste investeringarna genomföras med högsta prioritet och tempo, avslutar Krister Andersson.

Handelskammaren och LO gör ett gemensamt utspel om framtiden för det västsvenska paketet: Nu är det viktigt att politikerna respekterar den överrenskommelse som gjordes över blockgränserna före valet.

LO och Handelskammaren framhåller hur viktigt det är att undvika förseningar när det gäller en ny förbindelse över Göta älv, kollektivtrafiksatsningar och ny järnvägslösning för Göteborg. Byggstart av Marieholmstunneln har redan senarelagts till 2014 med trafiköppnande efter 2020.

- Våra medlemmar måste kunna ta sig till jobbet utan att fastna i evinnerliga köer. Det är en fråga om konkurrenskraft för företagen, men det handlar om livskvalitet för de anställda, säger Krister Andersson, förste ombudsman vid LO i Västsverige.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!

Kommentarer (0)