Många företag påverkas märkbart av coronaviruset

​I en ny undersökning från Västsvenska Handelskammaren uppger 90 procent av 835 svarande företag att coronaviruset påverkar deras lönsamhet negativt.
  ​– För 15 procent är situationen så allvarlig att de överväger eller redan har vidtagit varselåtgärder, säger handelskammarens vd Johan Trouvé.

Om vi dessutom inkluderar åtgärder som arbetstidsförkortning och permitteringar så överväger 3 av 10 företag det. Utan förtroendeskapande besked från regeringen riskerar det att öka snabbt menar Johan Trouvé.

– Vi måste sätta in alla insatser nu. Det är bra att lösningar för korttidsarbete är på gång, även att Riksbanken nu går ut med ett lånestöd på 500 miljarder kronor till bankerna och företagen. Men vi ser samtidigt att mer kan göras. Regeringen kan bland annat ta över sjukpenningansvaret, säger Johan Trouvé.

Handelskammarens vd ser även att det finns andra insatser som kan bli aktuella. Bland annat kan taket utökas för smittbärarpenning, men det kan också införas skatte- och avgiftslättnader.

– Först och främst måste vi agera snabbt. Det är bättre med en bra åtgärd nu än en perfekt i augusti. Regeringen bör ta kostnaderna nu för att skapa bättre förutsättningar för återhämtning.

Ekonomiska förluster

De flesta företag i undersökningen vittnar om hur deras lönsamhet påverkas. 38 procent anser till och med att det påverkar deras lönsamhet mycket negativt. Men enligt Johan Trouvé är det inte bara regeringen som kan bidra.

– Bankerna blir nyckelaktörer nu. Det är viktigt att de inte stryper lån till små- och medelstora företag som hamnar i likviditetsproblem. Gör vi rätt nu kan vi mota Olle i grind, vi kommer från en långvarig och stark konjunktur och vi kommer gå mot bättre tider igen, avslutar Johan Trouvé.

­ ­

Övriga siffror från undersökningen:

• 85 procent har minimerat tjänsteresor
  • 56 procent erbjuder personal att arbeta hemifrån
  • 76 procent deltar inte i evenemang
  • 95 procent av företagen vidtagit någon form av åtgärd på grund av Coronavirusets effekter.

Undersökningen gjordes den 12-13/3 2020 där 835 västsvenska företag svarade.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy