Mathivationsatsning ska lyfta tre Göteborgsskolor

Mathivationsatsning ska lyfta tre Göteborgsskolor

Västsvenska Handelskammaren inleder ett treårigt samarbete med tre högstadieskolor i Göteborg. Det är Fjällskolan, Skälltorpsskolan och Hovåsskolan som satsar för att öka elevernas självförtroende i matematik. Samarbetet är en del av Mathivation.

Omkring 900 högstadieelever i Göteborg får möta matematik på ett nytt sätt under de kommande tre åren. Göteborgsskolorna Fjällskolan, Skälltorpsskolan och Hovåsskolan är de första skolor i landet som gör en treårig satsning på Handelskammarens projekt Mathivation, projektet som med hjälp av mentorskap ska ta hand om intresset för matematik bland unga i Västsverige.

Elever på flera platser runt om i landet har fått en försmak av vad Mathivation kan innebära. Speciellt initiativtagaren och grundaren till projektet, Farid Nolen, har uppmärksammats för sitt inspirerande sätt att prata om matematik. Nu tar de unga som hittills har utbildats inom projektet allt större plats.

Ungas intresse för matematik är stort - men behöver fångas upp

Mentorskap mellan elever är en av de viktigaste ingredienserna i Mathivation. Missionen är att coacha fler unga att behålla sitt intresse för matematik längre upp i åldrarna. Budskapet är att det är positivt att inte förstå – det är genom motstånd du växer.

- Unga anklagas ofta för att inte vara intresserade av matematik. Vår erfarenhet är att det är tvärtom. Unga är extremt intresserade av matte. Det är vi vuxna som har varit dåliga på att fånga upp dem, säger Farid Nolen, projektledare på Västsvenska Handelskammaren.

Handelskammaren driver Mathivation eftersom ungas kunskaper är en avgörande faktor för en region med ett näringsliv som vill växa.

Samarbetet med Göteborgsskolorna pågår 2013-2016.

- I Göteborg är teknikbranschen stor och vi behöver goda matematikkunskaper, säger Anna Johansson, biträdande kommunalråd (S) med ansvar för skolorna. Också i många andra yrken är det viktigt med matematik. Därför satsar vi på Mathivation.