Optimism i Fyrbodal men företagsklimatet behöver växla upp

Optimism i Fyrbodal men företagsklimatet behöver växla upp

Den Västsvenska konjunkturen står sig fortsatt stark med låga nivåer av varsel och en fortsatt hög konsumtion. Företagen i Fyrbodal visar fortsatt optimism även om förväntningarna är mer osäkra sedan årsskiftet. Under den senaste månaden har också rankingarna av företagsklimatet för kommunerna i Fyrbodal presenterats.

- Indikatorerna går fortsatt bra under april månad jämfört med föregående mätning. Bilförsäljningen är fortsatt hög. Vi ser också att antalet varsel och konkurser ligger lägre jämfört med samma månad föregående år, även om de ökar något jämfört med mars månad, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Västsverige redovisar som helhet fortsatt god tillväxt och den lägsta arbetslösheten i landet.

- Ett tecken på vår styrka är att Västsverige fortfarande visar upp en stark konjunktur med låg arbetslöshet och bostadspriser som vänt uppåt jämfört med Stockholmsregionen, där vi ser en nedåtgående trend säger Bjarne Pettersson, regionchef i Fyrbodal.

- Det är glädjande att Fyrbodals företagare är fortsatt optimistiska även om förväntningarna sedan årsskiftet är mer osäkra

Blandat resultat för företagsklimatet i Fyrbodal

Nyligen presenterades både SKL:s ranking över företagsklimatet i kommunerna och enkätdelen i rankingen från Svenskt Näringsliv. I Västsverige finns både ljusglimtar och kommuner som behöver förbättra sitt arbete med företagsklimatet rejält. I Fyrbodal ser vi blandade resultat.

- Det är särskilt glädjande att Trollhättan fortsätter att uppvisa så goda resultat både i SKL:s ranking och i enkätundersökningen från Svenskt näringsliv säger Bjarne Pettersson.

Bland kommuner över 40,000 invånare är Trollhättan bäst i Sverige enligt SKL. Samtidigt står Uddevalla relativt still i SKL:s ranking och har sedan 2010 sjunkit rejält i Svenskt Näringslivs enkätundersökning.

- Vi förväntar oss att kommunerna har ett högt fokus på att förbättra företagsklimatet. Vi vill verka för att ytterligare lyfta företagsklimatet i Fyrbodal och står redo att hjälpa till avslutar Bjarne Pettersson

Åsa Tegelberg är Västsvenska Handelskammarens nytillträdda projektledare för arbetet med det lokala företagsklimatet.

Många aktiviteter pågår för att förändra företagsklimatet, det viktigaste är att jobba aktivt med attityderna hos lokala politiker och tjänstemän avslutar Åsa Tegelberg

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Tillsammans gör vi Västsverige starkare.

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16