Handelskammarens företagspanel är densamma från förra månaden, en relativt neutral syn 3 månader framåt och något negativ syn på konjunkturen på 12 månaders sikt.

September - en minst sagt händelserik månad

Västsvenska Handelskammarens företagspanel förväntar sig en tämligen stabil och därmed relativt stark konjunktur årets sista kvartal. Däremot förutspår panelen en svag avmattning på tolv månaders sikt. Bjarne Pettersson, regionchef på Västsvenska Handelskammaren är inte förvånad över prognosen men inte heller särskilt oroad:

- Nyhetsrapportering handlar till stor del om en konjunkturavmattning. En hård Brexit rycker allt närmare, handelskriget mellan Kina och USA fortsätter och en drönarattack mot två saudiska oljeanläggningar påverkar priset på olja och risken för en militär konflikt mellan USA och Iran. Även Tyskland har visat svagare tillväxt, där en nedåtgående konjunktur kan påverka Sverige och resterande EU negativt. Det vore närmast konstigt om det inte påverkade företagens konjunkturbedömning och framtidsutsikter, kommenterar Bjarne Pettersson.

Osäkerhet kring den internationella ekonomin och den svenska kronan påverkar spekulationer kring konjunkturen:

- Någon risk för lågkonjunktur ser vi inte i dagsläget. Däremot ser vi, som sagt, ut att gå mot en avmattning från en historiskt hög nivå, fortsätter Bjarne Pettersson, och varnar för att måla upp en alltför negativ bild av konjunkturen.

Västsverige står starkt

Den för Västsverige så viktiga bilförsäljningen ligger kvar på höga nivåer likaså exportvolymerna från Göteborgs hamn som kan ha fått viss kortsiktig skjuts av den lågt värderade svenska kronan.

Andra parametrar pekar på att arbetslösheten ökar något och antalet nyanmälda platser på Arbetsförmedlingen minskar. Business Region Göteborg uppmärksammar dock i sin senaste konjunkturprognos att jobben är fler här, det påbörjas fler bostadsbyggen och jämfört med övriga storstadsregioner växer den totala lönesumman. Dessutom skapas hälften av alla nya jobb i landet i Göteborgsregionen.

- Antalet varsel i regionen i augusti det lägsta sedan sommaren 2018 men bristen på rätt kompetens är fortfarande den i särklass största utmaningen för våra medlemmar, avslutar Bjarne Pettersson.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16