Stark konjunktur och fortsatt optimism i Fyrbodal

Stark konjunktur och fortsatt optimism i Fyrbodal

Den Västsvenska konjunkturen står sig stark med låga nivåer av varsel och en hög konsumtion. I Fyrbodal visar företagen fortsatt optimism.

Samtliga indikatorer går bättre under maj månad jämfört med föregående mätning, även om vi fortsatt ser en viss osäkerhet hos företagen på längre sikt, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Antalet varsel och konkurser fortsätter att minska jämfört med april. Bilförsäljningen ökar och är fortsatt rekordstark. Västsverige redovisar god tillväxt och har den lägsta arbetslösheten bland landets storstadsregioner.

- Ett tecken på regionens styrka är att den västsvenska konjunkturen fortsätter att peka uppåt och nu är starkast i landet, samtidigt som Stockholm bromsar in. Fordonsindustrin går oerhört starkt just nu. Sveriges två största bolag från Göteborg, AB Volvo och Volvo Cars, har redovisat rekordförsäljning under 2017 och även 2018 ser ut att bli ett rekordår.

Handelskammarens företagspanel i Fyrbodal är fortsatt optimistisk kring den framtida konjunkturutvecklingen, även om förväntningarna fortsatt är mer osäkra än tidigare.

- Vi ser i flera mätningar att företagen i Fyrbodal är mer osäkra kring framtiden än för ett par månader sedan. Det beror troligtvis på att den högkonjunktur vi nu sett under väldigt lång tid antas snart nå sin topp och att företagen nu är osäkra på när konjunkturen vänder säger Bjarne Pettersson regionchef i Fyrbodal

- Samtidigt ser vi att kompetensbristen blir ett allt större problem som riskerar högkonjunkturen vi fortsatt befinner oss i.

Ett efterlängtat besked under den senaste tiden är att arbetsmarknadens parter nu enats om ett förslag kring förändringar av strejkrätten, vilket innebär att konflikten i Göteborgs Hamn kan få en lösning.

- Detta besked är mycket glädjande, och något vi har arbetat hårt för. Att Göteborgs Hamn fungerar är avgörande inte bara för företagen i Fyrbodal utan för hela landet.

Jag vill betona att konjunkturen fortsatt är mycket god och att den osäkerhet som vi ser måste ses i ljuset av ett mycket starkt konjunkturläge hos företagen i Fyrbodal avslutar Bjarne Pettersson.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2 900 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16