Västsvenska Arenan satsar på stora samhällsfrågor i Almedalen

Västsvenska Arenan satsar på stora samhällsfrågor i Almedalen

För åttonde året i rad går näringsliv, akademi och det offentliga samman för en gemensam satsning i Almedalen. På programmet står flera stora samhällsfrågor, däribland AI-etik, hållbar stadsmiljö och det nya demokratiska landskapet. Välkommen till Västsvenska Arenan, 30 juni-4 juli.

– Vi värnar de demokratiska principer som vårt samhälle vilar på och är övertygade om att samarbete är den rätta vägen för att nå långsiktiga resultat. Därför är vi uthålliga i vårt gemensamma arbete och med de frågor vi fokuserar på, säger Ingrid Pousard, ansvarig för Västsvenska Arenan.

Årets program innehåller närmare 70 programpunkter. Bland annat arrangeras ett draknäste där företag presenterar sina bästa idéer för arbetsintegration och ökad mångfald. Vi kommer också att diskutera infrastruktursatsningar, tar ett brett grepp om hållbarhetsfrågan där vi lyfter allt från modeindustrin till hur vi ställer om till ett elektrifierat Västsverige. Och så delar vi ut årets Sociala medier pris.

– Gemensamt för våra programpunkter är att de alla lyfter avgörande frågor för samhällets utveckling där vi måste arbeta ut ett långsiktigt och hållbart perspektiv för framtiden.

Västsvenska Arenan arrangerar tre gemensamma seminarier 2019:

Hållbara attraktiva städer är Sveriges främsta konkurrensfördel – hur utvecklar vi dem?

Bilden av Sverige som ett öppet samhälle med billigt boende lockar internationell arbetskraft, men är på väg att förändras. Utmaningarna på den svenska boendemarknaden växer och har fått regeringen att tillsätta en riksarkitekt. Vilka utmaningar och möjligheter ser hon i arbetet med att skapa hållbara städer? Vad säger forskningen, medborgarna och näringslivet?

När: 1 juli, 9.15-10.00 | Läs mer om seminariet »

Politiker, medborgare och media i det nya demokratiska landskapet – vad kräver framtiden av oss?

Samhället har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Idag skapas och sprids nyheter även utanför de traditionella mediehusen. På sociala medier får medborgare direkt kontakt med politiker. Vilka effekter får den utvecklingen för demokratin? Frågan lyfts med politiker, SOM-institutet och forskare inom området.

När: 2 juli, 9.15-10.00 | Läs mer om seminariet »

Sverige ska vara bäst på att dra nytta av AI, men hur hanterar vi AI-etiken?

Utvecklingen inom AI kan ge stora fördelar inom de flesta samhällssektorer, däribland snabb diagnosticering i vården och autonoma transporter. Men den visar också på hot kopplade till sekretess, integritet och ägarskap. Vilka riktlinjer behöver arbetas fram på nationell nivå för att hantera utvecklingen? Vi diskuterar bland annat med Jon Simonsson, ordf. för regeringens nystartade kommitté för framtidens teknik.

När: 3 juli, 9.15-10.00 | Läs mer om seminariet »

Västsvenska Arenan finns i direkt anslutning till Almedalsparken, på Strandvägen vid Kruttornet.

Läs hela programmet här: https://vastsvenskaarenan.se/

Västsvenska Arenan är en sammanslutning av åtta parter; Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Handelskammaren, Chalmers, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde och Högskolan Väst. I Almedalen blir vi en gemensam röst för Västsverige, men lyfter frågor som berör hela landet. Hos oss finner du forskare och experter inom en rad olika områden som kan hjälpa till att belysa aktuella frågeställningar och bidra med olika perspektiv.