Handhelds stryktåliga tablet ALGIZ RT7 nu med Android 6.0 och 2 GB RAM

[Lidköping den 31 januari 2017.] Handheld Group, en ledande Svensk tillverkare av stryktåliga mobila datorer, meddelade idag att man uppgraderar sin stryktåliga 7-tums tablet Algiz RT7 till Android 6.0 (Marshmallow) samt utökar RAM-minnet till 2 GB.

Algiz RT7 är en smidig stryktålig datorplatta utvecklad speciellt för mobila arbetsstyrkor. Den kommer med ett brett utbud av funktioner och uppgraderas nu till Android 6.0 (Marshmallow), en förändring som möjliggör ökad datasäkerhet, och för första gången tillåter användare att utöka sin interna lagring via micro-SD. Uppgraderingen gäller även Algiz RT7 eTicket, - en version med smartcard-läsare specifikt anpassad för biljetthantering och kontroll inom kollektivtrafik.

I samband med uppgraderingen till Android 6.0 får Algiz RT7 även RAM-minnet utökat till 2 GB. Resultatet är ett kraftigt uppsving i hastighet, särskilt vid hantering av minneskrävande applikationer eller när flera program körs samtidigt.

"Algiz RT7 har varit en mycket populär enhet sedan den först lanserades. Att uppgradera produkten är ett viktigt steg i vår strävan efter att alltid erbjuda bästa möjliga funktioner för våra kunder", säger Jerker Hellström, koncernchef för Handheld Group AB. "Android 6.0 möjliggör ökad datasäkerhet och funktioner som utformats speciellt för mobila arbetsstyrkor. Och ett utökat RAM-minne ger mer plats och kapacitet för komplexa arbetsuppgifter”.

Designad för tuffa miljöer

Algiz RT7 är både stryktålig och har ett smidigt format. Den väger endast 650 gram och möter stränga amerikanska militära standarder (MIL-STD-810G) för skydd mot fall, vibrationer och extrema temperaturer. Dess IP65 klassning innebär att den är vattentät och även helt tätad mot sand och damm.

Algiz RT7 kommer med 4G/LTE datakapacitet, plus 802.11 b/g/n WLAN, blåtand klass 1 och klass 2, samt NFC-funktionalitet. Algiz RT7 har även dubbla kameror (8-megapixel respektive 2-megapixel) samt dubbla SIM-kortplatser. Enheten levereras standard med inbyggd accelerometer, gyroskop, e-kompass och en fristående u-blox GPS-mottagare för navigation. För ytterligare möjlighet till datainsamling har Algiz RT7 2D-bildsensor och en RFID + 2D-bildsensor som tillval.

Algiz RT7 är utvecklad för arbetare som behöver sann datamobilitet oavsett väder. Den kommer med en 7-tums kapacitiv skärm med hög ljusstyrka och kemiskt förstärkt glas. Enheten har ett 3.7V 6000 mAh litiumjonbatteri med lång livslängd.

Tillgänglighet och uppgraderingar

Beställningar av den uppgraderade Algiz RT7 tas emot omgående och leveranser startar i mitten av mars. Befintliga enheter som kör Android 5.1 (Lollipop) kan uppgraderas. Kontakta info@handheldgroup.com för mer information.