JBL lanserar serien JBL BAR: Högpresterande soundbars designade att passa varje hem

IFA 2017, Berlin – 31 augusti 2017 – HARMAN International,helägt dotterbolag till Samsung Electronics Co., Ltd., som designar och utvecklar uppkopplade produkter och lösningar till biltillverkare, konsumenter och företag världen över, introducerar JBL BAR, en helt ny serie högpresterande soundbars med slimmad design, Bluetooth 4.0 och överlägsen ljudkvalitet. Serien består av de fyra modellerna; BAR STUDIO, BAR 2.1, BAR 3.1, och BAR 5.1.

JBLs hittills mest expansiva soundbars fyller rummet med ljud av biokvalitet och förhöjer upplevelsen av såväl film och tv som musik och tv-spel. Konstruerad för att göra underhållning enklare, är Bar-serien lätt att installera och har flera bekväma anslutningar, inklusive HDMI™ och HDMI™ ARC-ingångar såväl som AUX och optisk ingång. De högre modellerna, BAR 3.1 och 5.1, kommer med multipla 4K HDMI-ingångar för att ansluta ytterligare enheter, likt Blu-Ray-spelare, spelkonsoler och liknande. För ökad användarvänlighet är varje soundbar programmerad att svara på tv-fjärrkontrollen, vilket eliminerar behovet av flera kontroller. JBL BAR-serien kommer även utrustad med JBL SoundShift™-teknik, så att användaren snabbt kan växla mellan olika ljudkällor.

Flaggskeppsmodellen JBL BAR 5.1
För den som letar efter en komplett, helt trådlös surroundljudsupplevelse finns JBL BAR 5.1. Utrustad med två batteridrivna, uppladdningsbara, trådlösa bakre högtalare med 10 timmars batteritid – motsvarande längden på fyra-fem långfilmer. Dessutom kan båda bakre högtalarna tas loss från soundbaren och kan placeras var som helst i rummet och förvandla ljudet till den ultimata bioupplevelsen. Med 510W av total systemstyrka, tre 4K HDMI-ingångar, 10-tums trådlös subwoofer och DTS-avkodning, är BAR 5.1 den mest avancerade modellen i serien, som kan väcka de mest slående actionscenerna och spelen till liv.

JBL BAR-serien
För konsumenter som letar efter en soundbar på grundnivå är den Bluetooth-kompatibla BAR STUDIO den perfekta för mindre rum. Den ger exceptionellt ljud och strömningsmöjligheter till ett fördelaktigt pris. STUDIO är slimmad och lätt att använda, med en kabelanslutning via HDMI™ ARC och JBLs surroundljud ger en fantastisk virtuell surroundljudsupplevelse från bara en ljudkälla. För den som önskar lite mer styrka, finns BAR 2.1, eller BAR 3.1 - soundbars i mellansegmentet, båda med trådlösa subwoofers. För avancerad klarhet har BAR 3.1 en dedikerad centerkanal för en toppmodern lyssningsupplevelse.

-JBL BAR-serien är gjord för alla typer av användare och lyssnare, och passar perfekt på en hylla såväl som väggmonterad, säger Dave Rogers, SVP & GM på Consumer Audio hos HARMAN. Snygg design och JBLs signaturljud definierar denna serie soundbars, som skapar en högkvalitativ hemmabioupplevelse som passar även dagens större TV-apparater.

Den nya BAR-serien uppfyller varje hems behov utan att offra vare sig ljudkvalitet eller estetik. Med premiummaterial och slimmad design som passar de senaste TV-designerna, ger JBL BAR-serien ljudkvalitet, enkelhet och design i en och samma enhet.

Egenskaper

Produkt JBL BAR STUDIO JBL BAR 2.1 JBL BAR 3.1 JBL BAR 5.1
Pris 1 800 SEK 3 500 SEK 5 000 SEK 7 500 SEK
JBLs klassiska ljud ü ü ü ü
Dimensioner 614 x 58 x 86mm 965 x 58 x 68mm 1018 x 58 x 78mm 1148 x 58 x 93mm
Bluetooth ü ü ü ü
HDMI ARC IN/OUT ARC IN (3)/OUT ARC IN (3)/OUT ARC
Ingångar optisk/AUX/USB optisk/AUX/USB optisk/AUX/USB optisk/AUX/USB
Systemstyrka (Watt) 30 300 450 510
Sub storlek/styrka (Watt) 165mm/180 250mm/300 250mm/300
Ljudavkodning Dolby Digital Dolby Digital Dolby Digital Dolby Digital/DTS
Övriga egenskaper Real 4K-HDCP 2.2 Real 4K-HDCP 2.2 och löstagbara trådlösa bakre högtalare

Tillgänglighet
JBL BAR 2.1 kommer finnas tillgänglig från september 2017, medan JBL BAR STUDIO, JBL BAR 3.1 och JBL BAR 5.1 är tillgängliga från oktober 2017.

HARMAN (harman.com) designar och utvecklar uppkopplade produkter och lösningar till biltillverkare, konsumenter och företag världen över. Dessa inkluderar bland annat uppkopplade lösningar till bilen samt ljud-, bild- och infotainmentsystem, automatiserade företagslösningar och uppkopplade tjänster. Med ledande varumärken som AKG®, Harman Kardon®, Infinity®, JBL®, Lexicon®, Mark Levinson ® och Revel® är HARMAN idag mycket populärt bland ljudälskare, musiker och på nöjesarenor världen över. Över 50 miljoner bilar är idag utrustade med HARMAN:s ljud- och infotainmentsystem. Företagets mjukvarulösningar används i miljarder mobila enheter och system som är sammankopplade, integrerade och säkra på alla plattformar – från arbetet och hemmet till bilen och mobilen. HARMAN har idag totalt runt 30 000 anställda i USA, Europa och Asien. I mars 2017 blev HARMAN ett helägt dotterbolag till Samsung Electronics Co., Ltd.