Alice Teodorescu fick sin guldmedalj

I helgen överlämnade representanter för Haros riksstyrelse organisationens guldmedalj 2011 till Alice Teodorescu, jurist, samhällsdebattör och ledarskribent på tidningen Barometern över en lunch på restaurang Hambergs i centrala Uppsala.

I motiveringen till utmärkelsen sägs bland annat att Alice Teodorescu ”återkommande, via olika media på ett klokt, moget och rättframt sätt, i enlighet med Haros uppfattning gällande valfriheten, jämställdheten och som en följd av det även indirekt föräldraskapet, tydligt har formulerat sig i frågorna och därmed lyft diskussionen. Hon har på ett enastående sätt givit Haros ställningstagande ett ansenligt utrymme i debatten och också förstärkt innebörden av jämställdhet och valfrihet till att gälla samtliga individer i vårt samhälle.”

Alice berättade att hon fått många positiva reaktioner på utmärkelsen, och på sin blogg kommenterar hon guldmedaljen så här: ”Hedrande och roligt, dels för att jag inte arbetat sådär våldsamt länge, och dels för att listan över de som tilldelats den tidigare ger mig lite lätt prestationsångest.”

För hela motiveringen till utmärkelsen, samt citat av Alice Teodorescu, både i TV och tidningar, se ett tidigare pressmeddelande nedan.

I år utsåg Haro två guldmedaljörer; den andra var Katarina Larsson, politisk redaktör på Borås Tidning.

(Bildtext: Haros Ingvild Segersam och Alice Teodorescu)

Haro är Sveriges ledande kvinnoorganisation med ett kritiskt perspektiv på svensk familjepolitik med dess brist på valfrihet.

• alice teodorescu
  • barometern