Pressmeddelande -

Thrillermästaren Karin Slaughter tillbaka med internationellt hyllad roman – Bilder av henne

Kritikerrosade amerikanska författaren Karin Slaughter är översatt till 37 språk och har sålt över 35 miljoner böcker. Hennes senaste thriller Bilder av henne släpptes nyligen i Tyskland, Australien, England och USA där den hyllats av både kritiker och läsare och på kort tid klättrat till #2 på New York Times bestsellerlista. Nu finns den på svenska.

Bilder av henne är en isande thriller med ett psykologiskt djup om en mor-och-dotterrelation som skakas i grundvalarna när mammans förflutna stiger upp till ytan. Med växlande berättarperspektiv som sträcker sig över flera generationer tar Karin Slaughter med läsaren genom hela USA.

Det blev nyligen klart att Bilder av henne adapteras till tv-serie. Sjufaldigt Emmy-nominerade Lesli Linka Glatter (Homeland, Mad Men) blir regissör och manusförfattaren Charlotte Stoudt (Homeland, House of cards) adapterar manus och blir producent.

Om boken
Andrea vet allt om sin mamma Laura: Hon vet att hon har bott hela sitt liv i den lilla kuststaden Belle Isle, där alla känner alla. Hon vet att hennes mamma inte har några som helst hemligheter. För vi känner väl alla våra mödrar utan och innan. Eller …?

Men en dag, under en vanlig shoppingtur i gallerian, tar bådas liv en våldsam vändning. En ung man attackerar utan förvarning flera människor och Laura är den som oskadliggör honom – på ett oroväckande kallblodigt sätt. Med ens riktas polisens misstankar från mannen mot Laura. Har Andreas mamma gjort sig skyldig till mord? Vem är hon egentligen?

Andrea tvingas ge sig av på jakt efter svar. Ett sökande som för henne över hela USA och trettio år tillbaka i tiden, till en tid när Laura hade ett annat namn och levde ett helt annat liv..

Röster om Bilder av henne

Läsarna kommer att uppslukas totalt av de växlande berättarperspektiven och inte vilja att boken ska ta slut.”
Booklist, USA

”Karaktärerna håller dig fängslad hela boken igenom, precis som de starka skildringarna.”
Washington Post

“(…) kommer att ta andan ur dig (…) Thrillers har alltid haft en avgörande roll i den feministiska litteraturen. Detta är den sorts bok som berättar hela historien genom att berätta om en enda kvinnas liv.”
Knack Magazine, Nederländerna, 5 stjärnor av 5 *****

”En fartfylld, nervkittlande thriller, full av oväntade vändningar.”
USA Today

”Slaughter överträffar sig själv.”
Jeffery Deaver, författare

”Slaughters välskrivna, täta och andlöst spännande historia kommer hålla läsarna fängslade.”
Library Journal

Karin Slaughter slog igenom 2001 med debutromanen Blindbock som blev en stor internationell succé och publicerades i nästan 30 länder. Hon har sedan dess lovordats av kritiker och etablerat sig som en av världens främsta thrillerförfattare. Hennes hittills 18 romaner inkluderar serien om Grant County och Will Trent, Edgarnominerade romanen De fördärvade och de New York Times-bästsäljande fristående romanerna De vackraste och Den goda dottern. Karin Slaughter har dubbelt nominerats till ”Årets bästa kriminalroman” av Svenska Deckarakademin för De vackraste 2015 och De fördärvade 2017. Hon är född och uppvuxen i Georgia och bor idag i Atlanta.

För intervjuförfrågningar kontakta:
Natalie Pettersson, press