Framtiden finns i historien

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2013 10:38 CEST

Harrys är i dag en av Sveriges största restaurangkedjor. Harrys har växt till 43 restauranger från den första som startade 1993 på Rådhustorget i Falkenberg.

Med sin idag unika position på restaurangmarknaden är det med stolthet Harrys firar 20 år. Jubileet kommer att firas extra i sommar då Harrys är stolt samarbetspart till Gyllene Tiders konsertturné ”Sista refrängen”. Samma gäller för bolagets VD och grundare Magnus Helgesson som till ordinarie bolagstämma i maj lämnar sin post som VD. Tillsammans med Leif Olsson och Ulf Haggren startade Magnus Harrys i Falkenberg som blev grunden till dagens kedja. Bolaget har sedan dess växt och omsätter idag över 800 mkr på den svenska restaurangmarknaden. Utöver franchise verksamheten äger och driver Harrys sju egna restauranger. Bolagets vice VD, sen sju år, Niclas Möller fortsätter nu efter Magnus Helgesson och kommer fortsätta resan mot att skapa världs bästa svenska restaurangkedja. Målet är klart och visionen om att öppna en Harrys restaurang på månen sporrar organisationen att uppnå världsklass.

- Men okonventionella metoder som att sätta  humankapitalet och ledarskap före lönsamhet har vi lyckats skapa en ”vi” känsla som drivit modellen framåt och skapat tillväxt, säger Magnus Helgesson.

- Stora insatser har lagts på att utbilda våra medarbetare och att ge detta som extra incitament till våra krögare, fortsätter Magnus

Harrys har idag en egen utbildningsplattform där årligen 300 anställda passerar för vidareutbildningar.

- Att satsa på sociala främjande projekt har varit en viktig del för att få all personal medveten om de samhällsfrågor vi måste ta ställning i, säger Niclas Möller, det är där genom vi skapar en hållbar förståelse för vår verksamhet.

Harrys har genom åren bl.a. varit engagerade i projekt så som Don’t Drink and Drive tillsammans med partners och Trafikverket men också genom stödprojekt från Stiftelsen Harrys Foundation.

I samband med jubileet kommer Harrys lansera ett uppdaterat koncept som efter sommaren skall rulla ut på restaurangerna. Det gäller uppdaterad logotyp, marknadskommunikation, inredning, servicebeteende och förtydligat mat innehåll.

Målsättningen är att nå 100 välmående restauranger på längre sikt i Sverige. Där kommer Harrys söka rätt person att bli den lokala Harry. I visionen hägrar månen om 20 år…

För mer information:

Kontakta

Avgående VD Magnus Helgesson 0705-952344 magnus@harrys.se eller Tillträdande VD Niclas Möller 0708-608282 niclas@harrys.se

www.harrys.se

Harrys startade i Falkenberg 1993. Idag finns Harrys på ett 40-tal orter i Sverige samt med två restauranger i Thailand. Målsättningen är att växa till 100 restauranger i Sverige och en på månen om 25 år. Harryskonceptet är vårt välkända varumärke och vår unika inredning. Alla Harrysrestauranger över hela Sverige har samma inredning och vi är en naturlig mötesplats dit folk går för att äta, dricka eller bara umgås under gemytliga former. Vi lägger stor vikt vid en attraktiv meny som är bred, prisvänlig och håller hög kvalitet. Läs mer på www.harrys.se