Harrys krögare på jakt efter whiskyrariteter – ska sätta Jönköping på whiskykartan

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2017 10:35 CEST

Från vänster Pontus Bontegard och Jon Espeset.

– Med oss hem har vi flera fatprover, d.v.s whiskysorter från fat som inte tappats på flaska, som vi kommer att erbjuda under olika provningar på Harrys i Jönköping – den första redan nu till hösten. Tanken är att göra detta till ett återkommande inslag i den svenska whiskykalendern med minst ett tillfälle per år och ge Sveriges whiskyentusiaster möjlighet att smaka något som de aldrig tidigare smakat, säger Jon Espeset.

Vid ankomsten till Glenfiddich möttes de upp av Brian Kinsman, Malt Master för William Grant & Sons. Han hade anordnat en ordentlig rundtur på destilleriet med en av deras erfarna guider, samt Ludo Ducrocq, Global Head of Ambassador Advocacy. Under rundturen fick man också bevittna det gedigna hantverk som krävs för att tillverka en av världens bästa singel malt whiskys.

– Vi på William Grant & Sons har alltid arbetat för att skapa premiumprodukter och detta återspeglas definitivt i produktionen av Glenfiddich. På plats på destilleriet återfinns, förutom själva destilleriet och lagerhus, både kopparsmeder och ett eget tunnbinderi. Dels för att kunna säkerställa kvaliteten, men främst för att värna om hantverket kring whiskyn, säger Pontus Bontegard.

Alla fatprover från Glenfiddich som trion fick med sig hem till Sverige är helt unika för denna resa och kommer aldrig att komma ut på världsmarknaden. Samtliga prover är särskilt utvalda tillsammans med Ludo Ducrocq direkt från destilleriets 47 lagerhus, alla belägna i whiskyns huvudstad Dufftown. Vissa prover kommer visa olika stadier i lagringprocessen och andra mer om hur olika typer av fat påverkar smak och ton.

För mer information, kontakta Jon Espeset, krögare på Harrys Jönköping, tel. 0706-57 35 00.

Harrys är folkets krog. På Harrys står det varma, välkomnande bemötandet och den goda, vällagade maten i centrum. Krogkedjan Harrys startade i Falkenberg 1993 och finns idag på närmare ett 30-tal orter i Sverige. Krogarna drivs dels av fristående franchisetagare, dels av moderbolaget Harrys Pubar AB, med huvudkontor i Göteborg. Krogkedjan sysselsätter cirka 1000 personer i Sverige. Läs mer på www.harrys.se