Harrys och First Hotels startar samarbete – öppnar hotellkrog i Borlänge

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 08:00 CEST

Krogkedjan Harrys och hotellkedjan First Hotels inleder ett strategiskt samarbete med ambitionen att öppna Harrys-restauranger på utvalda First Hotels-anläggningar i Sverige. Först ut i satsningen är Borlänge där Harrys slår upp portarna på First Hotel Brage i sommar.

Norska First Hotels, med huvudkontor i Oslo, är en av Skandinaviens ledande hotellkedjor med cirka 40 hotell runtom i Sverige. Ungefär lika många krogar har idag snabbväxande Harrys, som planerar en kraftig tillväxt de närmaste åren. Ett led i den strategin är samarbetet med First Hotels. Ambitionen är att Harrys ska öppna krogar på flera av First hotellanläggningar i Sverige och den första blir alltså First Hotel Brage i Borlänge där den tidigare hotellrestaurangen nu byggs om i Harrys nya restaurangkoncept. Vid midsommar öppnar därmed Borlänges första Harrys.

– Vi har funderat en tid på vad vi ska göra med restaurangen på First Hotel Brage. När vi bekantade oss med Harrys nya koncept och inredning kändes det helt rätt. Både vi och Harrys drivs av en ambition att vara folkliga och välkomnande med en hög kvalitet på allt vi gör – från matupplevelsen till servicenivån. Vi passar varandra väldigt bra, säger Stephen Meinich-Bache, VD på Tribe Hotels, som är största franchisetagare i First Hotels.

För Harrys är samarbetet med First Hotels ett viktigt steg i krogkedkans offensiva satsning i Sverige. Inom en två-årsperiod planerar kedjan ett 15-tal nya restauranger men i och med samarbetet med First kan det också bli tal om ännu fler etableringar.

– Vår satsning på att vara en genuin svensk krog med fokus på matupplevelsen och ett gott umgänge har verkligen tagit fart och vi får alltfler förfrågningar från intresserade entreprenörer. Samarbetet med First Hotels känns givetvis mycket bra eftersom vi delar samma värderingar om gästupplevelsen och hur verksamheten ska bedrivas. Det ska bli spännande att se hur vi kan utveckla samarbetet ytterligare efter att vi öppnat i Borlänge, säger Niclas Möller, vd för Harrys Pubar AB i Göteborg.

För mer information, kontakta Niclas Möller, vd Harrys Pubar AB, tel 070-8608282 eller Stephen Meinich-Bache, VD på Tribe Hotels, tel +47 99 272 742.