Harrys Young Lions goes Gothia Cup

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 13:40 CEST

Harrys har sen drygt ett år tillbaka inlett ett långsiktigt projekt med stöd till en skola i kåkstaden Khayelitsha utanför Kapstaden.

Detta ligger i linje med vår generella strategi om långsiktigt ansvarstagande. I Sverige arbetar vi redan med verksamhetsrelaterade projekt såsom Don’t Drink and Drive tillsammans med Trafikverket och Diageo, Non Violance utbildning och stöd till vår personal i frågor runt oprovocerat våld och förhindrande åtgärder och rehabilitering av personal som missbrukar alkohol och droger tillsammans med Aleforsstiftelsen.

Vi har en ambition att vara ledande inom dessa frågor för vår bransch. Vi har en bit kvar på den resan men vi har redan tagit stora steg mot framtiden.

Den del av våra projekt som riktar sig mot välgörande ändamål bedrivs genom vår stiftelse Harrys Foundation. Vårt mål är att skapa bättre förutsättningar i världen för barn och ungdomar som lever under svåra förhållanden runt om i världen. Genom våra långsiktiga konstanta insatser hoppas vi skapa förutsättning för förbättrade förhållande där vi gemensamt beslutat om stödinsatser.

Vi har idag två projekt i Sydafrika. Vi stöttar Isikhokelo Public Primary School i Khayelitsha och vi bygger för närvarande också ett nytt dagis Bamanye Daycare i samma kåkstad.

I Khayelitsha bor idag ca 1,2 miljoner invånare och en tredjedel är smittade med HIV eller är Aids sjuka. Vi vill genom vårt bidrag till skolan påverka barnen och verka för att minska spridningen av sjukdomen. Vi vill skapa bättre förutsättningar för barnen.

Under juni månad startar Fotbolls VM ett av värdens största idrottsevenemang. I år är det första gången ett afrikanskt land arrangerar mästerskapen. Sydafrika står som värd. I Göteborg har man sen 1975 anordnat det som idag är världens största turnering i fotboll för ungdomar mellan 11-19 år. Årligen deltar 34 000 ungdomar från 61 länder i turneringen.

I år ställer även Sydafrika och Khayelitsha upp med ett lag, Harrys Young Lions, från Isikhokelo Public Primary School. 13 förväntansfulla killar kommer att ta sig hela vägen från Sydafrika till Göteborg för att visa världen vilken den glädje och stolthet laget besitter trotts de dåliga förhållandena men lever under. Målen är höga, de vill vinna!

Mellan de 19 och 24 juli intar Harrys Young Lions fotbollsplaner i Göteborg, räkna med dans och glädje. Välkomna att följa med oss på resan.

Hjälp oss och medverka till att skapa förutsättningar för en bättre framtid för dagens och morgondagens barn i Khayelitsha. Stöd Insamlingsstiftelsen Harrys Foundation på bankgiro 485-2299. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Vill ni veta mer om vårt arbete? Ta kontakt med oss på telefon 031-771 84 80 eller skicka ett mail till oss på info@harrys.se.