Tuija Lindström visas på Hasselblad Center i höst

A Dream If There Ever Was One

25 augusti – 14 oktober, 2012
Hasselblad Center

Tuija Lindström är en av Sveriges mest framstående fotokonstnärer och hösten på Hasselblad Center inleds med hennes första stora separatutställning i Göteborg.

Utställningen belyser Tuija Lindströms verk från perioden 1980-1987. Många är tagna under studietiden på Konstfack där hon experimenterade med den analoga teknikens möjligheter och på ett nyskapande sätt undersökte fotografins klassiska teman – landskap, porträtt, nakenstudier och stilleben. Hennes drivkraft var fascinationen för fotografins egenskaper och det närmast alkemiska arbetet i mörkrummet. Under 1980-talet lades grunden till Tuija Lindströms senare arbeten.

Mellan 1992 och 2002 var Tuija Lindström Sveriges första kvinnliga professor i fotografi vid dåvarande Högskolan för Fotografi och Film, Göteborgs Universitet. Utställningen på Hasselblad Center belyser hennes egna studieår. Här möter vi några av Tuija Lindströms ikoniska bilder såväl som många aldrig tidigare visade verk.

Curator: Dragana Vujanovic

I samband med utställningen publiceras katalogen Tuija Lindström – A Dream If There Ever Was One med text av Iréne Berggren och Dragana Vujanovic.

Tuija Lindström är född 1950 i Kotka, Finland. En retrospektiv utställning av hennes konstnärskap visades på Liljevalchs Konsthall, Stockholm 2004. Tuija Lindströms verk finns representerade vid bland annat Hasselbladstiftelsen, Moderna Museet, Finlands Fotografiska Museum och Houston Art Museum.

Utställningen är ett samarbete mellan Hasselbladstiftelsen och Finlands Fotografiska Museum i Helsingfors där den kommer att visas våren 2014 som del av Tuija Lindströms första, större retrospektiva utställning i Finland, curerad av Elina Heikka.

Bild: The Manor House © Tuija Lindström