Framing Bodies - sommarutställning på Hasselblad Center

Framing Bodies

30 maj – 30 aug, 2015

Hasselblad Center

Sedan mitten av 1800-talet har fotografin varit ett redskap för att definiera och kontrollera subjekt, men även bekräfta och synliggöra sällan skådade miljöer och individer. Urvalet av verk från Hasselbladstiftelsens samling i Framing Bodies belyser detta. Utställningen tematiserar olika fotografiska inramningar av kroppen utifrån perspektiven: övervakning; normöverskridning; arbete och kolonialt förtryck.

De tidigaste bilderna – Berg & Høegs privata och lekfulla porträtt – är från slutet av 1800-talet, men tyngdpunkten i utställningen ligger på arbeten tillkomna de senaste 60 åren med Annica Karlsson Rixons bilder från ett ryskt queerläger och Annika von Hausswolffs stilleben med guldtänder från 2013 som de nyaste. De 15 fotograferna i utställningen lyfter fram öden som annars inte hade berättats, de erbjuder alternativa perspektiv på etablerade föreställningar om världen – men de påminner oss också om mediets normativa och styrande makt, som fortfarande utövas idag.

Framing Bodies är den andra i en serie tematiska utställningar med verk ur Hasselbladstiftelsens samling. Den första utställningen, med titeln Still Life Work Life, visades våren 2013.

I Framing Bodies visas verk av:

Bolette Berg & Marie Høeg, Ernest Cole, Ann Christine Eek, Walker Evans, Bruce Gilden, Nan Goldin, Annika von Hausswolff, Annica Karlsson Rixon, Kent Klich, Adriana Lestido, Ulf Lundin, Santiago Mostyn, Jorma Puranen, Ann-Sofi Sidén och Christer Strömholm.

Curatorer: Dragana Vujanovic och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen

Utställningen pågår till 30 augusti.

I samband med utställningen publiceras boken Framing Bodies, utgiven av Art & Theory Publishing.

Lördag 30 maj kl 13
Specialvisning med några av konstnärerna & utställningens curatorer.

Onsdag 19 augusti kl 18
Berg & Høeg. Et blikk på et velfungerende samarbeid. Föreläsning av Hanne Holm-Johnsen.

Onsdag 26 augusti, kl 18
Presentation av boken Framing Bodies på Konst-ig bokhandel, Stockholm.

Guidade visningar följande dagar kl 13:
7, 13 juni
16, 23, 30 augusti

Bild: Bolette Berg & Marie Høeg
Courtesy Preus Museum, Horten

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fyra-fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladpristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.

Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.