Pressvisning - Ny Nordisk Fotografi 2014 på Hasselblad Center

Pressvisning - Ny Nordisk Fotografi 2014 på Hasselblad Center

Välkommen till pressvisning fredagen den 23 maj kl 11 på Hasselblad Center

Pressvisningen leds av stiftelsens Verkställande Direktör Bo Myhrman.
Curator Dragana Vujanovic och forskare Louise Wolthers presenterar utställningen och alla deltagare. Juryn bestående av Anna Fox, professor i fotografi vid University for the Creative arts, Farnham och Thomas Joshua Cooper, professor vid den fotografiska avdelningen vid the Glasgow School of Art presenterar årets vinnare av Victor-stipendierna.

Deltagare i Ny Nordisk Fotografi 2014 och tävlande om Victor-stipendierna:
Simon Berg
Joachim Fleinert
Linda Maria Thompson
Lotta Törnroth
Pål Henrik Ekern
Johan Österholm
Anja Linnea Hellström
Malin Griffiths

Hasselbladstiftelsen har i 10 år gett yngre fotografer i Norden möjlighet till vidareutbildning. Den här utställningen presenterar 8 konstnärer som är nominerade till 2014 års Victor-stipendier. Två av dessa erbjuds en Master-utbildning i Storbritannien och ett ateljéstipendium i New York.

Utställningen ger en indikation på rådande teman och tendenser som yngre nordiska konstnärer arbetar med just nu. Här möter vi fotografi som är baserad på performance eller arkivmaterial, och vi ser nya och uppfriskande angreppssätt på genrer som dokumentär, landskap, snapshot och iscensatt fotografi.

För att fira 10 år av Victor-stipendierna presenteras i samband med utställningen jubileumspublikationen New Nordic Photography. The Victor Fellowships 10 Year Anniversary Issue. Publikationen innehåller arbeten av ett urval stipendiater, utställningsdeltagare, samt essäer om samtida fotografi av skribenter från hela Norden.

Vernissage fredagen den 23 maj kl 18.00 – 20.00
Invigning kl 18.30
Utställningen Ny Nordisk Fotografi 2014 öppnar för allmänheten 25 maj och pågår fram till 17 augusti.

Bild: From the series Traces (Ishinomaki) © Johan Österholm

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylls genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladspristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.
Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.