Arkivbild. Småfläckig rödhaj. Fotograf Roger Jansson / Havets Hus

Idag släppte Havets Hus och WWF ut fridlysta hajar i Gullmarsfjorden

Idag den 4 augusti har Havets Hus och Världsnaturfonden WWF släppt ut fyra akvarieuppfödda småfläckiga hajar i havet. På grund av coronaviruset var årets publikfest stängd för allmänheten - men hajsläppet kan ses i efterhand här https://www.facebook.com/HavetsHus/.

Småfläckig rödhaj är en art som fortfarande behöver stöd, även om SLU Artdatabanken på senare år har registrerat den som livskraftig i svenska vatten. Arten är fridlyst i Sverige så det är förbjudet att fånga dem. Sedan 2003 har Havets Hus i Lysekil släppt ut 120 hajar i haven.

• -Genom att sätta ut märkta hajar i det fria vill vi öka kunskapen om småfläckig rödhajs vanor och öka antalet hajar i havet. Hittills har åtta hajar av de vi har släppt ut påträffats. Hajarna är känsliga för störningar samtidigt som de är enormt viktiga för ekosystemen. De behöver all hjälp den kan få, säger Helen Sköld akvariechef på Havets Hus.

Av de hajar som återfunnits har de flesta simmat norrut från Gullmarsfjorden mot haven i Norge. En hade simmat nästan tjugo mil under de tio år den tillbringat i havet. En som påträffats död hade levt tio år i havet och totalt blivit fjorton år gammal.

Sedan 2015 har WWF stöttat Havets Hus bevarandeprojekt med att föda upp och släppa ut hajarna. Skydd, bevarande och restaurering är viktiga komponenter i arbetet med att bevara den biologiska mångfalden.

• -Det är positivt att småfläckig haj har ökat i antal. Men som andra havslevande arter hotas den av ohållbara fiskemetoder, överfiske och annan exploatering i haven så ett bättre skydd till havs måste till. Idag lever inte Sverige upp till detta så krafttag måste tas, säger Inger Näslund, marin expert på WWF.

Exempel på andra arter som drabbas hårt och som fått hotstatus i SLU Artdatabankens rödlista är pigghaj (akut hotad), havsmus (sårbar), knaggrocka (nära hotad), havskatt (starkt hotad) och torsk (sårbar). Både broskfiskar och benfiskar behöver ökat skydd i våra svenska vatten för att vi ska bevara den biologiska mångfalden.

Fakta hajar i världen

Havens ekosystem behöver hajar, bland annat då de är topprovdjur i näringskedjan. Tyvärr hotas många av världens hajarter av utrotning. Orsakerna är framförallt det hårda och okontrollerade fisket efter haj och hajfenor och att de fastnar som bifångst vid fiske. Men det beror också på deras långsamma livscykel med få ungar vid förökningen, vilket resulterar i att hajar är extremt känsliga för överfiske och andra störningar.

I svenska vatten är det främst bottentrålning efter andra arter som orsakar hajarnas nedgång då de fångas som bifångst.

För frågor, kontakta:

Helen Sköld, akvariechef, helen.skold@havetshus.se, 0523-668164 eller 0767 - 22 24 03.

Inger Näslund, expert hav och fiske, WWF, inger.naslund@wwf.se , 070-1053057,

Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, lisbeth.larsson@wwf.se, 070-8 21 71 56.