Invigning av utställningen - Möt Västerhavets hajar

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 13:00 CET

Havets Hus startar säsongen med en interaktiv utställning för alla åldrar om Västerhavets hajar. Inviger gör WWF’s ordförande Axel Wenblad lördag den 13 februari kl 11.30 därefter följer ett fint program under dagen.

Havets Hus visar under 2016 en ny lekfull utställning om Västerhavets hajar. Med fokus på den småfläckiga rödhajen (Scyliorhinus canicula) följer vi hajens väg från ägg till vuxen. Besökarna kommer att få en inblick i hur hajar lever och fungerar, om Havets Hus bevarandeprojekt och vad man själv kan göra för att förbättra situationen i havet för världens hotade hajar.

Utställningen innehåller stora modeller på hajar, filmvisning, informativa texter och illustrationer, interaktiva stationer med fördjupad information, särskilda barnaktiviteter såsom skaparverkstad, lekstationer och ett hajakvarium som barnen kan krypa genom.

Öppet dagligen 13/2-6/11.

Program 13 februari 2016

11.30 Invigning av ny utställning om Västerhavets hajar.

Inviger gör Axel Wenblad, ordförande Världsnaturfonden WWF och tidigare bl.a. generaldirektör för Fiskeriverket.

Programmet inleds med att Havets Hus VD, Maria Jämting, hälsar välkommen följt av att akvariechef, Helen Sköld, presenterar utställningen samt arbetet med bevarandeprojektet för småfläckig rödhaj.

13.00 Film: Hajar i mörkt vatten, av Armin Muck. Därefter eftersnack om hajar.

14.00 Guidning vid klappakvariet med Fiskfiluren.

15.00 Fågelguidning – lär känna våra vanligaste havsfåglar

Målarverkstad under hela dagen – här kan barnen rita, måla, modellera och skapa sina egna hajar

.

Kommentarer (0)