SKiP O´HOI ALLE LANDKRABBER

Fra 2 oktober tom 7 november erobrer piratene Havets Hus. De har lagt igjen spor etter seg overalt og alle barna får gå på skattejakt! Piratene kommer også på besøk alle lørdagene i oktober og hver dag fra 1 tom 7 november. Havets Hus i Lysekil er et av Bohusläns mest populære besøksmål. Med mer enn 100 vesthavslevende arter fordelt på over 40 akvarier er et besøk her en fornøyelse for både store og små. Begynn ved strandområdet, og fortsett gjennom Vesthavets ulike miljøer helt ned til de dype havbunnene. Åpent fra kl. 10 daglig om våren, sommeren og høsten, og mulighet for å bestille besøk også om vinteren. Kombiner besøket med god mat i Bistro og Café Havets Hus, og kjøp deg en suvenir i butikken. Aktiviteter høstferien 2010 I tillegg til det vanlige dagsprogrammet er det følgende aktiviteter: Lørdag 2, 16 og 23 oktober får vi besøk av piratene i teateret kl. 12.00 Lørdag 9 og 30 oktober får vi besøk av piratene i teateret kl. 14.30 (filmvisning utgår) Hver dag fom 1 november tom 7 november får vi besøk av piratene i teateret kl 12.00 Dagsprogrammet i akvariummet tom 7/11 2010. Åpent mellom kl. 10-16, inngangen stenger 15.30. 11.00 Film 12.45 Guide ved klappeakvariummet 14.30 Tirsdag og fredag – foring Øvrige dager filmvisning 15.30 Inngangen stenger, akvariet stenger kl. 16.00 - Utstilling om havmonstre Havets Hus ligger bare ti mil – cirka halvannen time – fra grensen (Svinesund), og er derfor enkelt å besøke på en dagsutflukt. Mere informasjon: www.havetshus.se Maria Jämting, VD Havets Hus i Lysekil AB +46 (0) 523-668166 maria.jamting@havetshus.se Emma Nohren, Marinbiolog Havets Hus +46 (0)523-668164 emma.nohren@havetshus.se Mer information om Havets Hus djur samt bilder kontakta: Roger Jansson, akvarietekniker och fotograf på Havets Hus +46 (0)523-668162 roger.jansson@havetshus.se Inom Lysekils kommun planeras för utveckling av ett Marint Upplevelsecenter som syftar till att genom ökad samverkan mellan olika aktörer i Lysekil med omnejd skapa en reseanledning och en mötesplats med fokus på upplevelser kopplade till havet, dess historia och framtid, för boende och tillresta besökare. Projektet Marint Upplevelsecenter ingår i EU-projektet IKON som är ett Interreg IV A projekt med medverkande parter i Danmark, Sverige och Norge. Inom IKON samverkar Lysekils kommun med parter i Bohuslän och Vestregionen i Norge under rubriken "Havet som förenar". IKON- Interregionalt KulturOplevelses Networks syfte är att stärka besöksnäringen genom att tillgängliggöra, levandegöra och utveckla vår natur- och kulturturism och verka för en helårsbaseras turismnäring. Projektet pågår fram till 2012-05-31.

Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet   Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

På Havets Hus hemsida www.havetshus.se, finns årsredovisning att ladda ner under fliken dokument och protokoll.