INBJUDAN till invigning av världsunik uppfinning och internationellt stormöte 13 juni i Storforsen, Norrbotten

Havs- och vattenmyndigheten, HaV tillsammans med Länsstyrelsen i Norrbottens län och experter från Världsbanken, EU:s miljöbyrå samt internationella universitet kommer att titta på en unik fisktrappa i samband med en internationell konferens i Storforsen, Vidsel den 13 juni. Experter från Danmark, Norge, Finland, Skottland, England, Österrike, Kanada och Kina kommer även att diskutera och utbyta erfarenheter för planering, mätmetoder och styrning för hållbar vattenkraft. Uppfinningen kommer att underlätta miljöanpassningen av vattenkraftverket och ytterligare två vattenkraftverk kommer att visas den 12-14 juni.

Tid: 13.45 – information om den unika uppfinningen
14.20 – Invigning

14.45-15 Intervjutillfällen

Kontakt: Magnus Johansson, miljöanalysenheten, Länsstyrelsen 070-317 30 97

Björn Sjöberg, verksamhetsstrateg ledningsstaben, Havs- och vattenmyndigheten, 070-819 94 62

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid till HaV.

Foto: /Havs- och vattenmyndigheten.