Electrolux skriver avtal om hantering av IT-infrastruktur i APAC med HCL Technologies

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 10:16 CET

HCL Technologies Ltd. (HCL), en ledande global leverantör av IT-tjänster, meddelar idag att man skrivit ett avtal om hantering av IT-infrastruktur för Electrolux, en global ledare inom vitvaror och utrustning för professionellt bruk.

Detta femåriga avtal gäller arbetsplatssupport och inkluderar bland annat proaktiv övervakning och administration av nätverk, servrar, IT-säkerhet och samt leverans och hantering av slutanvändarmiljön. Avtalet gäller 12 länder i Asien och Stillahavsområdet, däribland Australien.

HCL kommer att leverera dessa tjänster till Electrolux via sina globala leveranscenter i Indien och Malaysia och lokalt genom sitt ekosystem av partners. Man kommer också att erbjuda en flerspråkig kundtjänst som kan kommunicera med Electrolux personal på engelska, vietnamesiska, thai och bahasa (för Malaysia och Indonesien).

“Vi är övertygade om att vår skalbara och lokaliserade leveransorganisation kombinerat med vårt fokus på att reducera driftskostnader kommer att öka effektiviteten i Electrolux IT-investeringar”, säger Pradeep Bindal, Senior Vice President och Worldwide Head of Sales på Infrastructure Management & Transformation Services, HCLT ISD.

HCL har av Blackbook of Outsourcing Survey 2009 rankats som världens ledande leverantör av IT-infrastrukturtjänster. HCL har under senare tid kunnat berätta om flera milstolpar i form av avtal med företag som Nokia, Reader’s Digest Association, Dr. Pepper Snapple Group, Energy Future Holdings and Viacom Inc. För mer information om HCL, besök: http://www.hcltech.com/

För mer information, kontakta:
Liselotte Hägertz Engstam

Vice President, Nordenchef, HCL Technologies
E-post: liselottee@hcl.in
Mobil: +46 76 809 2950

Om HCL ISD
HCL ISD är ett ledande IT-konsultföretag och ett dotterbolag till HCL Technologies Ltd (även känt som HCL Comnet på den inhemska marknaden). HCL ISD är en fokuserad aktör inom marknaden för IT-tjänster och tillhandahåller smidiga infrastrukturlösningar genom att leverera managementtjänster av hög kvalitet för komplexa, distribuerade miljöer, som baseras på till exempel Internet, klienter eller legacy-system. HCL ISD möter den ökande efterfrågan på kostnadseffektiv hantering av teknisk infrastruktur över geografiskt spridda platser. HCL ISD har tagit fram en unik modell för outsourcing som förbättrar kundernas infrastruktur när det gäller prestanda samtidigt som kostnaderna kan minskas väsentligt.

HCL Technologies är ett ledande globalt IT-konsultföretag, som arbetar med kunder i de områden som påverkar och omdefiniera kärnan i deras verksamhet. Sedan HCL Technologies började verka på den internationella scenen efter börsintroduktionen 1999 arbetar man med ”transformational outsourcing” där fokus ligger på innovation och att skapa värde för kunden. HCL erbjuder en integrerad portfölj av tjänster inklusive mjukvarubaserade IT-lösningar, fjärradministration av infrastruktur, ingenjörstjänster, forskning och utveckling samt BPO.

HCL använder sin omfattande globala offshore-infrastruktur och sitt nätverk med kontor i 26 länder för att kunna erbjuda en holistisk leverans från flera discipliner inom branscher som finansiella tjänster, tillverkande industri, tjänster och hälso- och sjukvård. HCL är stolta över filosofin "Employee First" som ger de 54 443 ”transformatörerna” möjlighet att skapa verkligt värde för kunderna. HCL Technologies, tillsammans med sina dotterbolag, hade per den 30 september 2009 en intäkt för rullande 12-månaderspersiod på 2,3 miljarder USD. För mer information, besök www.hcltech.com

Om HCL Enterprise
HCL Enterprise globalt teknik- och IT-företag som består av två bolag noterade i Indien - HCL Technologies och HCL InfoSystems. HCL grundades 1976 och var från början ett litet garageföretag men är idag ett pionjär inom moderna datasystem och transformering av affärsverksamhet med hjälp av IT-teknik. I portföljen finns tjänster för produktutveckling, skräddarsydda och standardbaserade system, BPO, IT-infrastrukturtjänster, IT-hårdvara, systemintegration och distribution av IT-produkter över ett brett spektrum av branscher. HCL-teamet består av över 60 000 anställda av olika nationaliteter som verkar i 26 länder, inklusive över 500 kontor i Indien. HCL har globala partnerskap med flera ledande Fortune 1000-företag, inklusive ledande IT-och teknikföretag. För mer information, besök www.hcl.in