Avtal värt minst 12,5 miljoner till Headlight

Headlight har tecknat ett samarbetsavtal med Outokumpu Stainless som initialt, under de första två åren, är värt cirka 12,5 miljoner kronor.

Det handlar om ett flerårigt uppdrag kring en handfull av Outokumpu Stainless globala lösningar inom försäljning och marknad. Därmed stärker Headlight ytterligare sin position inom området systemförvaltning.
 Parterna har tidigare under 2011 tecknat ett ramavtal för konsulttjänster inom IT-området. Affärerna är resultat av dels ett tioårigt samarbete och dels en lyckad satsning på området systemförvaltning (Application Management) där Headlight snabbt etablerat sig som en framgångsrik tjänsteleverantör via sitt AM-center i Västerås.

Många storföretag har i dag globala ERP-lösningar (integrerade IT-system för affärs- och informationshantering) som hanteras på distans från s.k. låglöneländer. Flera av Headlights globala kunder har uttryck ett behov av ett komplement i form av en stabil och flexibel lokalt förankrad partner som kan hantera kundens egenutvecklade och anpassade IT-lösningar på divisions-, bolags- eller landsnivå. Det är bakgrunden till Headlights storsatsning på systemförvaltning och etableringen av AM-center.

– Vi är glada och stolta över att vara en attraktiv partner som utvecklar tjänster och kan tillmötesgå önskemålen från en av våra mest betydelsefulla kunder. Detta innebär för oss att vi kan fortsätta utveckla vårt AM-center kanske till och med i snabbare takt än vi planerade initialt, säger Peter Book, vd på Headlight.

Det nya uppdraget för Outokumpu Stainless omfattar support till en Servicedesk som är etablerad hos kunden, felrättning samt vidareutveckling av de aktuella applikationerna. Uppdraget hanteras av fem–sex medarbetare i Västerås. Företaget, med totalt närmare 60 anställda och en tillväxt på cirka 35 procent under året, ser nu behov av ytterligare rekrytering inom området, företrädesvis i Västerås.

Fakta om Headlight

Headlight är ett privatägt it-bolag som startades 2001. I dag finns kontor i Örebro, Västerås och Borlänge. Headlight är certifierad guldpartner till Microsoft och verksamheten baseras på helhetskoncept för IT-utveckling och omfattar processkartläggning, projektledning, IT-arkitektur, systemutveckling och systemförvaltning.

Uppdragsgivare är framgångsrika tjänste- och industriföretag och myndigheter. Bland Headlights uppdragsgivare finns bland andra Trafikverket, Transportstyrelsen, Outokumpu Stainless, ABB, Ericsson, Mälarenergi och Consulting AB. Mer information finns på www.headlight.se

• application management
  • outsourcing

Headlight är en framgångsrik partner för it-intensiva företag och offentlig verksamhet. Kännetecknande för oss är viljan att gå långt för att sätta oss in i och förstå kundens verksamhet och behov. Oavsett om vi anlitas som rådgivare eller konsult på kortare eller längre tid.

Rudbecksgatan 7, 702 11 Örebro, Skivfilargränd 2, 721 30 Västerås, Forskargatan 3, 781 70 Borlänge

Telefon: 019-270 270 Mejl: Info@headlight.se Hemsida: www.headlight.se

Johan Mangnäs